вівторок, 11 жовтня 2016 р.

В. Сухомлинський "Хлопчик і хвора мама"

                                                               Хлопчик і хвора мама
У хлопчика занедужала мама. Зажурився він. Думає, чим би потішити маму? Прийшов до неї, сів біля ліжка і каже:
Мамо, хочеш, я намалюю тобі сад. Тобі полегшає. Ти думатимеш, що гуляєш у справжньому саду.
Добре, синку, намалюй мені сад.
Узяв хлопчик великий аркуш паперу, намалював вишню з червоними ягодами, яблуню з яблуками. Намалював і вулик, і бджіл, і небо синє-синє.
Став малювати сонечко, та ніяк воно в нього не виходить.
—      Мамо, навіщо малювати сонечко? — запитав хлопчик. Ось я відчиню вікно, дивись, яке воно сьогодні радісне.
Відчинив хлопчик вікно, і мама побачила радісне сонечко. Побачила й усміхнулась.

понеділок, 10 жовтня 2016 р.

Тема. Число і цифра 6. Написання цифри 6. Порівняння чисел у межах 6. Складання й читання прикладів на додавання за предметними малюнками
Мета:  познайомити з числом і цифрою 6, вчити співвідносити кількість предметів і число; формувати вміння утворювати число 6 шляхом додавання до попереднього числа 1; вчити писати цифру 6; вдосконалювати навички усної лічби; розвивати логічне мислення.
Обладнання:  предметні малюнки, набори геометричних фігур і цифр.
Хід уроку
I. Актуалізація знань учнів
1. Усна лічба за картками.
Діти обчислюють приклад усно і показують карткою з числом відповідь.
2 + 1   3 + 1    4 + 1    2 + 3    1 + 2     3 + 2     1 + 3     1 + 4
2. Упорядкування ряду чисел
Розставити числа по порядку.
4 2 1 5 3
Прочитати числа. Скільки всього цифр записано? Яке число найменше? Яке число найбільше? Яке число передує числу 3? Яке число наступне за числом 2? Назвіть числа більші від 2? Які числа є сусідами числа 4?
3. Гра «Збери врожай». Повторення складу чисел 2–5
На дошці — макети кошиків, в яких є прорізи. На них написані числа. В руках у вчителя — силуети яблучок. На яблуках теж написані числа. Учень повинен обрати два яблука, які у сумі складають те число, яке написане на кошику. Яблук у вчителя багато.
II. Вивчення нового матеріалу
1. Робота з геометричним матеріалом. Ознайомлення з числом 6
— Покладіть на парту 5 кружечків. Додайте ще один кружечок. Скільки стало кружечків? Як утворилось число 6? (До 5 додали 1) Як називається число 5 по відношенню до 6?
— Отже, число 6 можна утворити шляхом додавання одиниці до попереднього числа 5.
Кількість предметів, а їх 6, позначається цифрою 6. На що схожа цифра 6? Число 6 нам трохи знайоме. У вас, мабуть, є кубики (показує), у кожного кубика 6 сторін.
Цифра 6 — немов замок:
Знизу круг, вгорі гачок.
2. Лічба предметів за підручником (С. 24, № 1)
3. Порівняння чисел у межах 6. Робота з картками доміно. Працюючи з картками, діти складають, читають і записують на дошці приклади.
4 + 2 = 6
3 + 3 = 6
2 + 4 = 6
5 + 1 = 6
1 + 5 = 6
1 + 1 + 1 + 1 + 1 + 1 = 6
4 < 5
5 < 6
3 = 3
5 > 4
4 < 6
1< 6
2 < 6
6 > 3
Аналогічна робота проводиться за малюнками підручника (С. 24, № 2, 3).
4. Фізкультхвилинка (за вибором учителя)
5. Письмо цифри 6
— Цифра 6 складається з великого лівого півовалу та малого овалу. Ширина цифри внизу та вгорі однакова. Починаємо писати цифру 6 нижче правого верхнього кута від правої сторони клітинки, робимо заокруглення ліворуч, що переходить у лівий півовал, який внизу переходить в малий правий півовал, що з’єднується ліворуч з першим елементом вище середини клітинки.
Написання цифри 6.
III. Закріплення вивченого
1. Робота з індивідуальними картками
Розфарбувати стільки пелюстків, скільки показує цифра.
2. Весела задача
Поблукавши лісом трішки, їжачок знайшов грибницю,
Де росли три сироїжки, білих два і печериця.
Хто ж нам, дітки, відповість, скільки всіх грибочків? (6)
IV. Підсумки уроку

Тема. Звук [м]. Позначення його буквами Мм («ем»). Перехід до читання прямих складів типу злиття ПГ
Мета: ознайомити дітей зі звуком [м], його артикуляцією, буквами Мм («ем»), що його позначають; формувати в учнів уміння читати прямі склади з буквою М («ем») та вивченими голосними; розвивати фонематичний слух, увагу, пам’ять; удосконалювати навички звуко-
буквеного та звуко-складового аналізу слів; вправляти в читанні окличних речень; виховувати зацікавленість, любов до природи, бажання активно працювати.
Обладнання: картки з друкованими великою і малою буквами, картки зі словами та друкованими схемами, предметні малюнки, мапа.
Хід уроку
I. Організаційний момент
Швидко пролунав дзвінок,
Розпочати час урок.
Ми навчаємось старанно,
І працюєм залюбки.
Друзі скажуть: «Бездоганно!
Ви усі — розумники!»
— Сьогодні ми вирушимо в подорож. Про нашу подорож дізна­лися мешканці чарівного міста Казок і приготували вам подарун­ки. Але ось біда — подарунки забрала у свою хатину Баба Яга. Щоб ми їх таки змогли знайти, вона залишила нам мапу та супутника.
Ось і наш супутник — Лісовик. (Учитель вивішує на дошку ма­люнок.)
— Ви готові подорожувати? Тоді вирушаємо!
II. Актуалізація опорних знань учнів
— Перед нами річка. Щоб її перейти, нам потрібно пригадати всі букви, що вивчили.
Гра «Добери пару»
— На магнітній дошці — «зірки» зі словами: овес, акула, лі­так, дитина. Вам потрібно до кожного слова підібрати відповідну схему.
Гра «Телеграф»
— Я називаю слова, а ви передаєте їх по телеграфу в інше місце. Скільки у слові складів, стільки разів треба стукнути ручкою по парті.
Лисиця, корова, огірок, квіти, село, ліс
— Ви правильно виконали завдання. Ми перейшли річку та опинилися в лісі.
III. Повідомлення теми і завдань уроку
— Сьогодні під час подорожі ми з вами ознайомимося з новою літерою. З якою саме, ви дізнаєтесь, коли послухаєте віршик.
З букви «ел» для цирку
Змайстрували гірку,
Щоб катались звірі
І жили у мирі.
Прибігає тут Осел
І з’єднав дві букви «ел».
Вийшла гойдалка, гамак
Й буква «ем».
А чи не так?
Фізкультхвилинка
Один — два — три, з нами до лісу ходи.
Один-два-три-чотири-п’ять — будем в лісі крокувать.
Там пташок ми зустрічаєм,
Разом з ними політаєм,
Разом з зайцем пострибаєм,
А від вовка — повтікаєм.
Як лисичка до зайчат підкрадемося.
Перші проліски у лісі знайдемо.
Як ведмедик клишоногий потанцюємо,
Ледве чутно тихим лісом помандруємо.
IV. Вивчення нового матеріалу
— У цьому лісі є хазяїн — це Мухомор Мухоморович.
Щоб ми змогли пройти через ліс та не заблукати в ньому, він пропонує свою допомогу. Але тільки в тому разі, якщо ми розгада­ємо таємницю слова.
1 Загадка
— Я цьому дивуюся щоденно,—
Татові зізнавсь малий Славко,—
Чому корова їсть траву зелену,
А дає нам біле… (молоко).
— Яким звуком починається слово-відгадка?
Артикуляція звука [м]
— Коли вимовляємо звук [м], губи міцно стулені, а потім різко розкриваються; повітря проходить через рот и ніс. Вимовте за мною звук. Який він за звучанням? Чому?
2 Гра «Впіймай цей самий звук»
— Якщо ви почуєте у слові звук [м], плескайте у долоні.
Окунь, малина, абрикос, ромашка, книга, мама, зима, рука, мі­сяць, стіл, ведмідь.
3 Позначення звука буквою
— Звук [м] позначається на письмі буквою «ем». Повторіть назву букви. Буква «ем» є велика і мала. (Учитель демонструє картки з літерами.)
— Велику букву вживають на початку речен­ня, коли пишуть імена чи прізвища.
Наш Мухомор Мухоморович запитує у вас, які ви знаєте імена, що починаються на букву «ем»? (Учні називають імена.)
— Ми вирушаємо далі. На шляху — замок.
Щоб увійти до замку, потрібно опустити міст, а для цього ми повинні виконати завдання. Але спочатку пригадаємо, як сидіти за партою під час читання.
4 Робота за Букварем (с. 28)
Читання слів у колонках. Спочатку вчитель читає слова, потім — учні «луною».
— Роздивіться малюнки у Букварику. Що зображено на цих ма­люнках? Знайдіть до кожної звукової схеми відповідний малюнок.
— Діти, подумайте, кого зі своїх друзів побачив на сторінках Букварика хазяїн лісу, у якому ми були? (Мухомора) Складіть ре­чення з цим словом за схемами.
— Ми увійшли до замку. Поряд із замком — озеро. У озері жи­вуть жабки. Давайте розвеселимо їх.
Фізкультхвилинка
Важко зайчику стояти,
Треба трішки пострибати:
Скік-скік-скі-скік.
Важко зайчику сидіти,
Треба трішки відпочити:
Скік-скік-скі-скік.
Лісовичок Ох став на мох.
Руками помахав, весело пострибав.
Нахил вправо, нахил вліво —
Можна братися до діла.
V. Узагальнення вивченого матеріалу
— У цьому замку потрібно вести бесіди. Ось і ми порозмовляємо.
Робота за Букварем (с. 29)
1 Розвиток зв’язного мовлення
Спочатку я прочитаю вам текст, а ви слідкуйте. Зверніть увагу на те, що кожне речення починається великою літерою. У кінці ре­чень можуть бути різні знаки. Які саме? (Крапка, знак оклику, знак питання)
За малюнком підручника діти складають речення, будують зв’язну розповідь.
— Ми виходимо із замку і продовжуємо шлях. Попереду — ха­тинка на курячих ніжках.
Щоб вона повернулася до нас, потрібно відгадати кросворд.
2        Розгадування кроссворда
1)Запалили в чистім полі Квіти гарні, всі червоні. То палає влітку так Польовий червоний… (мак).
2) Мию, мию без жалю. Мию там, де брудно. Цю роботу я люблю,Та від неї худну. (Мило)
3) Мені мама з магазину Принесла в обгортці зиму,Я її за мить зігрів. Як? А дуже просто — з’їв. (Морозиво)
4) На дереві грається,Угору піднімається,На хвості гойдається. І зветься це малятко Веселе… (мавпенятко).

VI. Підсумок уроку
— Молодці! Баба Яга зраділа, що ми виконали завдання пра­вильно та швидко. Але хоче дещо перевірити.
— З яким звуком ознайомились сьогодні?
— Яку букву позначає цей звук?
— Назвіть слова, де ця буква зустрічається на початку й у кінці слова.
— Вам сподобалася подорож? А ось і наші подарунки. (Учитель роздає подарунки.)

Письмо великої букви О


Тема. Письмо великої букви О
Мета: ознайомити учнів із великою рукописною буквою О, вчити писати цю букву, поєднувати її з вивченими літерами; закріплювати уміння переписувати цю букву з рукописного та друкованого шрифту; удосконалювати навички звукового аналізу слів; формувати елементи самоконтролю; виховувати спостережливість.
Обладнання: друкована і рукописна велика буква О, предметні малюнки, загадки, лист, малюнок дерева із завданнями, різнокольорові листочки; посібник (Македонова Л. А., Мачне­ва О. М. Навчання каліграфічного письма. 73 алгоритми написання українських літер та графічних знаків: Посібник для учителів. — Херсон, 2005).
Хід уроку
I. Організаційний момент
Учитель
Пролунав уже дзвінок,
Починається урок.
Що ми будемо робити?
Учні (разом)
Букви будемо учити
Один, два, три, чотири, п’ять —
Хочем все на світі знать.
II. Актуалізація опорних знань учнів
— Зранку мене зустрів листоноша, який передав вам лист. Але цей лист не відомо від кого, і щоб дізнатись про це, потрібно відга­дати загадку.
1 Загадка
В зеленім лісі побував
Якийсь художник — і по волі
Дерева перефарбував
У золотисто-жовтий колір.
— Ти хто такий? — я здивувавсь.—
Чому тебе не бачив досі?
— То придивися, — хтось озвавсь,—
І ти тоді побачиш… (осінь).
— То цей лист нам написала Осінь. Послухайте його.
Любі діти! Злий чаклун відібрав мої чарівні фарби, без яких я не можу розфарбувати землю. Щоб їх повернути, мені потрібно ви­конати завдання. Але сама впоратись я не можу і тому звертаюсь до вас за допомогою.
— Допоможемо Осені?
2 Перше завдання
— Прочитайте слова, які «заховалися» на дереві.
— Які з цих букв ви вже навчилися писати?
— Ви впоралися із за­вданням і отримуєте першу винагороду (листочок жов­того кольору).
Фізкультхвилинка
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись.
Руки в гору, руки в боки,
Пострибай на місці трохи.
Руки ззаду покладемо,
Головою повернемо.
Разом присядемо
І за парти сядемо.
3 Друге завдання
— Послухайте вірш і скажіть, яка буква не виходила в Олі під час письма.
«Ох,— зітхнула Оля тихо.—
Не виходить буква, лихо.
Наче бублик, ось яка.
Що за літера така?»
— З якої літери починається ім’я цієї дівчинки?
— Які ще імена дівчаток, що починаються буквою О, ви знаєте?
— Які імена хлопчиків починаються з літери О?
— А хто скаже, з якої букви пишуться імена.
— Ви добре попрацювали і за це ви отримуєте другу винагороду (листочок червоного кольору).
III. Повідомлення теми і завдань уроку
— Давайте сьогодні навчимось писати велику букву О.
IV. Вивчення нового матеріалу
— Розгляньте велику рукописну літеру О. Чим вона подібна до друкованої? Чим відрізняється?
— Велика буква О складається з одного елемента — овалу.
1 Робота в зошиті (с. 23)
— Пригадайте, як пишеться буквосполучення ао, пропишіть до кінця рядочка.
Пальчикова гімнастика
ПАВУК
Біжить по павутинню
Жвавенький павучок.
Ось мушку він побачив —
Потрапила в сачок!
Пальцями схрещених рук швидко «бігти» по столу, на останній рядок «схопити» мушку.

СЕСТРИЧКИ
Посварились дві сестрички,
Розійшлися хто куди.
Ну, а потім помирились,
Обнялись — нема біди.
Розвести долоні, доторкуючись зап’ястями, потім переплести пальці.
2 Повторення правил про те, як сидіти за партою, тримати ручку, розміщувати зошит
— Хто нагадає, як треба сидіти за партою, тримати ручку і роз­міщувати зошит на парті?
3 Робота у зошитах з друкованою основою: написання букви О
1) Письмо великої букви О
— Велика буква О складається з одного елемента — овалу.
Алгоритм написання великої букви О
— Пишемо під рахунок і-раз-і.
2) Письмо буквосполучень ООаОу
V. Узагальнення вивченого матеріалу
Списування друкованого речення (запис — на дошці)
— Ось вам останнє завдання. Прочитайте речення. (Олег купив морозиво.)
— Про кого воно? (Про Олега)
— Що сказано про Олега?
— Скільки в реченні слів?
— Якими літерами — друкованими чи рукописними — подано речення? (Друкованими)
— Прочитайте складами перше слово.
— Як його слід писати?
— Прочитайте друге слово.
— Скільки у ньому букв?
— Назвіть останнє слово.
— Які голосні у ньому?
— Запишіть речення.
— Діти, ось ви отримали останній листочок з фарбою — зелений.
— Усі завдання вже виконані! Ви допомогли Осені отримати свої чарівні фарби! І нарешті вона розфарбує все навкруги.
VI. Підсумок уроку
— Чи сподобався вам урок?
— Що найбільше запам’яталося вам?
— Яку букву вчилися писати?
— Назвіть слова, у яких зустрічається ця буква.