вівторок, 25 жовтня 2016 р.

Число і цифра 9. Написання цифри 9. Порівняння чисел у межах 9. Складання прикладів на додавання. Вимірювання довжини відрізків

Тема. Число і цифра 9. Написання цифри 9. Порівняння чисел у межах 9. Складання прикладів на додавання. Вимірювання довжини відрізків
Мета:  ознайомити з числом і цифрою 9; формувати уявлення про утворення чисел натурального ряду; вдосконалювати навички усної лічби; розвивати логічне мислення; розвивати навички графічного письма.
Обладнання:  предметні малюнки, набори геометричного матеріалу, цифр; картки для індивідуальної роботи.
Хід уроку
I. Актуалізація знань учнів
1. Усна лічба (за вибором вчителя)
2. Гра «Злови м’яч»
Учитель кидає м’яч учневі, називає число. Учень називає, з яких двох чисел складається число, яке назвав вчитель, і віддає м’яч.
3. Гра «Хто найшвидший?»
Завдання: зафарбувати ту кількість кружечків, скільки показує число в середині кола. Перемагає той, хто швидко й охайно виконає роботу. Робота проводиться за варіантами.
II. Вивчення нового матеріалу
1. Утворення числа 9. Робота з геометричними фігурами
— Покладіть ліворуч 8 трикутників, а праворуч — 1 трикутник. Скільки було трикутників ліворуч? (На дошці записується 8.) Скільки трикутників праворуч? (Записується 1.) Скільки всього стало трикутників? Як же утворилось число 9? Як назвати число 8 по відношенню до 9?
— Отже, число 9 можна утворити, якщо до попереднього числа 8 додати 1.
2. Робота з підручником
Пояснити за малюнками, як отримали число 9. Порівняти листочки різного кольору.
3. Фізкультхвилинка
4. Аналіз цифри 9
Цифра 9, чи дев’ятка,—
Наче в цирку акробатка:
Сторчака перевернеться
І на шістку обернеться.
— На що схожа дев’ятка?
— Дев’ять складається з малого лівого овала та великого правого півовала. Ширина цифри внизу й вгорі однакова. Починаємо писати малий лівий овал від правої сторони клітинки, ведемо вгору ліворуч заокруглення на лівий малий овал трохи нижче середини клітинки й, не відриваючи руки, пишемо вниз великий правий півовал так, щоб він торкнувся середини нижньої сторони клітинки, й заокруглюємо внизу ліворуч.
Письмо цифри 9.
III. Закріплення вивченого матеріалу
1. Робота з підручником
— У яких одиницях вимірюється довжина відрізків? Вимірювання відрізків (№ 4).
2. Практична робота
Накреслити відрізок довжиною 7 см.
3. Складання прикладів на додавання за малюнками
4. Весела задача
Заварила чайка чаю,
Запросила вісім чайок:
«Приходьте всі на чай!»
Скільки їх тут, відгадай!

IV. Підсумки уроку

Довжина. Вимірювання довжин відрізків. Сантиметр. Написання цифр. Повторення складу чисел 7 і 8

Тема. Довжина. Вимірювання довжин відрізків. Сантиметр. Написання цифр. Повторення складу чисел 7 і 8
Мета:  ознайомити учнів із сантиметровою лінійкою; навчати вимірювати відрізки; продовжувати роботу над формуванням вміння складати приклади на додавання; закріплювати нумерацію чисел 1–8; розвивати логічне мислення.
Обладнання:  набори геометричного матеріалу, силуети машин, картки для вимірювання довжини відрізків, предметні малюнки.
Хід уроку
I. Актуалізація знань учнів
1. Гра «Віднови ряд»
У дітей — картки з цифрами. За командою діти виходять до дошки й шикуються за порядком: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8. Діли діти міняються. Під час цієї гри можна з дітьми повторити лічбу від того учня з цифрою, на якого покаже вчитель; повторити наступне й попереднє число, «сусідів» числа.
2. Робота з геометричними фігурами
Лічба кількості різних груп фігур. Порівняння цих кількостей.
— Яких фігур менше, яких більше?
3. Складання, запис й розв’язання прикладів на додавання за предметними малюнками
II. Вивчення нового матеріалу
1. Ознайомлення з сантиметром
На дошці — дві смужки: червона й синя. Вчитель пропонує порівняти ці смужки.
— Як дізнатись, на скільки червона смужка довша за синю? Для цього користуються лінійкою. На лінійці є позначки. Відстань від початку смужки й до кінця є довжиною. Вимірюють довжину лінійкою. Позначки на ній означають сантиметр. Від 1 до 2 буде 1 см, від 2 до 3 — теж 1 см. Якщо ми візьмемо від 1 до 3, то вже буде 2 см. Давайте спробуємо
визначити довжину червоної смужки. (Учитель показує, як прикласти лінійку до початку смужки (з початком повинен співпадати 0 на лінійці) і знайти цифру на кінці відрізка. Таким чином вимірюється довжина синьої смужки.)
Записуємо так: 5 см
2. Робота з підручником. Сантиметр (С. 32, № 1)
3. Практична робота
• Вимірювання відрізків у підручнику.
• Вимірювання відрізків на картках. 4 см 3 см 6 см
— Який відрізок найкоротший? Який найдовший? Який відрізок накреслений посеред?
4. Фізкультхвилинка
5. Написання вивчених цифр
Цифровий диктант: 3 3 2 1 1 4 5 5 5 6 4 7 8 1 6 3 5 2 4.
6. Повторення складу числа
Гра «Завантаж машини»
На дошці — два силуети машин. На машинах — число. Біля машин — кубики. Діти повинні покласти кубики з тими двома числами, які у сумі дають те число, яке є на машині.
4 і 4    2 і 5    2 і 6     1 і 6     3 і 5
1 і 7   3 і 4     5 і 2     6 і 2
7. Весела задача
У Оксаночки в руці
є чотири олівці,
А в її подружки Віри
Ось погляньте: теж чотири.
Полічіть-но всі оці
Кольорові олівці.
III. Підсумки уроку