вівторок, 18 жовтня 2016 р.

Склад числа 7. Складання прикладів на додавання. Дні тижня. Написання цифр

Тема.  Склад числа 7. Складання прикладів на додавання. Дні тижня. Написання цифр
Мета:  розглянути всі варіанти складу числа 7; вчити учнів складати, читати й розв’язувати приклади на додавання за малюнками; вдосконалювати навички усної лічби; розвивати логічне мислення.
Обладнання: предметні малюнки, індивідуальні картки з прикладами, набори геометричного матеріалу та цифр.
Хід уроку
I. Актуалізація знань учнів
1. Робота з предметними малюнками
— Жук розставляв іграшки по порядку, але збився. Допоможіть йому.
На дошці виставлено в ряд предметні малюнки у кількості 7 в різному порядку. Діти повинні розставити малюнки по порядку. Далі робота проводиться над кількісною та порядковою лічбою, знаходженням наступного й попереднього чисел, сусідів числа.
2. Гра «Шифрувальник»
На дошці — код. Під буквами стоять цифри. Обчисливши приклади, діти над цифрами знаходять букву і складають слово.
М О К І Д С
    5 3  7
Виходять слова: сік, дім, сом.
3 + 4 = 7 С    1 + 2= 3 Д       2 + 5 = 7 С
4 + 1 = 5 І     3 + 2 = 5 І       2 + 2 = 4  О
1 + 1 = 2 К   3 + 3 = 6 М     4 + 2 = 6  М
II. Вивчення нового матеріалу
1. Робота з геометричним матеріалом. Склад числа 7
Учитель пропонує покласти на парту 6 кружечків ліворуч і 1 кружечок праворуч.
— Порахуйте всі кружечки. Скільки було кружечків ліворуч? Що ми робили потім? Скільки стало кружечків, коли ми додали ще один? Як же ми утворили число 7? Як називається число 6 по відношенню до 7? Отже, число 7 можна утворити шляхом додавання до попереднього числа одиниці. Далі вчитель пропонує дітям з геометричних фігур викласти кількість 7 різними способами за допомогою двох груп різних фігур. Поступово на дошці з’являється табличка — склад числа 7.
2. Робота з підручником
Порахувати метеликів. Назвати всі числа по порядку. За малюнками пояснити, на які два числа можна розбити число 7. Підібрати потрібні числа.
3. Фізкультхвилинка
4. Назви днів тижня
Відгадати загадку.
Сім братів віком рівні, іменами різні. (Дні тижня)
Семеро дітей у тижня — от сімейка дивовижна,
Аж ніяк не може тато всіх до купи поскликати.
Понеділок десь мандрує і кота в мішку пильнує.
А вівторок з середою носять решето з водою.
А четвер йде до п’ятниці випробувать кислиці.
Задоволена субота, аж кипить у всіх робота.
Разом всі пішли зраділі відпочити до неділі.
— Назвіть дні тижня. Який за порядком іде понеділок? Вівторок? Який день останній? Яким за порядком він іде?
5. Вправа на розвиток графічних навичок
Цифровий диктант
1 5 2 3 7 4 6
6. Весела задача
У садок до годівниці
Прилетіли три синиці,
Потім — ще чотири птиці.
Скільки птиць на годівниці?
III. Підсумки уроку

неділю, 16 жовтня 2016 р.

Тема. Звук [и]. Позначення його буквою и
Мета: ознайомити з артикуляцією звука [и], позначенням його буквою и; вдосконалювати навички читання складів, слів з буквою и; закріпити вивчені букви; розвивати уміння робити звуковий-буквений та звуко-складовий аналіз слів; розвивати уміння слухати, пам’ять; ознайомити дітей з багатозначними словами; виховувати старанність, любов до природи, бажання активно працювати.
         Обладнання: набір карток з буквам і словами, предметні малюнки, малюнок букви и, чистомовки, скоромовки, малюнки для гри «Що зайве?».
Хід уроку
I.Організаційний момент
Швидко пролунав дзвінок:
Розпочати час урок.
Ми навчаємося старанно,
І попрацюєм залюбки.
Друзі скажуть: «Бездоганно,
Ви усі — розумники!»
II. Актуалізація опорних знань учнів
На дошці прикріплені малюнки огірка, осла, одягу.
— Розгляньте малюнки на дошці. Що на них зображено?
— Підберіть до цих предметів слова-ознаки, які їм підходять: зелений, дитячий, впертий. (Зелений огірок, дитячий одяг, впер­тий осел)
— Яким звуком починаються ці слова? Якою буквою познача­ється звук [о]?
III. Повідомлення теми і завдань уроку
— Сьогодні на уроці ми будемо вивчати новий звук. Але який саме, ви дізнаєтесь, коли послухаєте віршик.
И — ця літера цікава!
Зліва дивиться направо.
— Ич! — дивується сама,—
Я у дружбі з усіма,—
Гарно мовлюсь, голос маю,
Але слів не починаю!
IV. Вивчення нового матеріалу
— Діти, до нас завітала гостя — лисичка Лиска. Вона прийшла із проханням — допомогти їй. Лисичка зовсім не знає букву и. Да­вайте допоможемо їй, навчимо Лиску.
1 Ознайомлення з буквою и
— Звук [и] позначається на письмі буквою и. Розгляньте друко­вану букву. Подивіться, де «живе» ця буква в касі.
Ніякі риби, ні тварини, ні птахи
Не починаються у нашій мові з и.
Але в кінці та в середині слова
Потрібна дуже и у нашій мові.
Чистомовка
Із-із-із — барсучок в нору заліз.
Ди-ди-ди — наступили холоди.
Ить-ить-ить — барсучок тут смачно спить.
Ни-ни-ни — аж до самої весни.
Ск оромовка
Три лисички, три сестрички
Миють лапки, миють личка.
Не виводить тато лис
Їх немитими у ліс.
— Про кого ця скоромовка?
— Зробіть звуко-складовий аналіз слова лисички.
Назвіть звук, який повторюється? Що це за звук?
Фізкультхвилинка
Стрибу-стрибу! Скоки-скоки!
Прилетіли дві сороки.
Прискакали жабенята,
Стали у танку кружляти.
Прибігла лисонька —
Заграла на скрипочці.
Скре-ке-ке, ква-ква-ква!
2 Робота за Букварем (с. 26)
— Розгляньте малюнки у Букварику. Знайдіть предмети, у на­звах яких є звук [и]. (Гори, нарциси, кипариси, чайки)
— Підберіть до звукових схем відповідні малюнки. (Кипариси, чайки) Складіть речення за схемами, поданими на с. 26. (Дитина грається мушлею. Гори. Кипариси стрункі.)
3 Розвиток мовлення. Ознайомлення з багатозначними словами
— Діти, подивіться на малюнки у Букварику на с. 27. Що зо­бражено на цих малюнках? (Лисички, гриби) А чи знаєте ви, як на­зиваються ці гриби? (Лисички)
— Наша Лиска цікавиться, чому ці гриби так називаються? (Вони за кольором подібні до кольору шерсті лисички.)
— Складіть за схемами одне речення зі словом лисички у зна­ченні тварини, інше речення — у значенні гриби.
4 Робота за Букварем (с. 27)
Гра «Вгадай слово»
— Підставте замість крапок букви і прочитайте слово, яке утво­рилося. (Туристи)
V. Узагальнення вивченого матеріалу
— Допитлива Лиска приготувала для вас, діти, завдання. Вона хоче перевірити, чи добре ви вже знаєте букву и.
Гра «Що зайве?»
Учні називають предмет, у назві якого немає звука [и].
1)
(Лисички, заєць, листок. Зайвий малюнок — заєць.)
2)
(Єнот, шишка, нитки. Зайвий малюнок — єнот.)
3)
(Кавун, вишні, лимони. Зайвий малюнок — кавун.)
Фі зкультхвилинка
Хмарка сонечко закрила,
Слізки срібнії зронила.
Ми тії слізки пошукаєм,
У травичці позбираєм.
Пострибаєм, як зайчата,
Політаєм, як пташата,
Потанцюємо ще трішки,
Щоб спочили ручки, ніжки.
Всі веселі? От чудово!
А тепер до праці знову.
Гра «Упіймай букву и»
— А ось і останнє завдання від нашої гості. Лисичка хоче пере­вірити, чи такі ви кмітливі, як вона. Я зачитаю вам віршик, а ви, коли почуєте слово, в якому є буква и, плескайте в долоні. Приготу­валися? Почнемо!
У вишнях кричить синиця:
— И нікуди не годиться!
В словнику нам не знайти
Слова жодного на И!
И образилося дуже,
Із синицею не дружить!
Аж прокинулась синиця:
— Ич, могло ж таке насниться!

VI. Підсумок уроку
— З якою буквою ви сьогодні познайомились?
— Який звук вона позначає?
— Що цікавого дізналися на уроці?
— Лисичка дуже дякує вам, що навчили її читати цю літеру. І в знак подяки запрошує вас до себе в гості.

Звук [і]. Позначення його буквами І, і

Тема. Звук [і]. Позначення його буквами Іі
Мета: ознайомити учнів з артикуляцією звука [і], позначення його буквою і; пояснити дітям, що буква і позначає м’якість попередніх приголосних звуків; розвивати навички чи­тання складів та слів з буквою і; збагачувати активний словник учнів; удосконалювати навички робити звуко-буквений та звуко-складовий аналіз слів; виховувати інтерес до навчання, старанність, бажання активно працювати.
Обладнання: каса букв, картки з рукописними та друкованими літерами, картки з друкованими великою та малою буквами, предметні малюнки, чистомовки, сніжинки зі складами, малюнки із зображенням Незнайка та Снігової королеви.
Хід уроку
I. Організаційний момент
Уже дзвінок сигнал нам дав,
І на урок він нас покликав.
А отже, часу не втрачаймо,
Роботу швидше починаймо.
II. Актуалізація опорних знань учнів
— Перед тим, як почати працювати, давайте пригадаємо пра­вила сидіння за партою. Сидіти треба зручно, ноги тримати на під­лозі повною ступнею, спинку тримати прямо, голову нахилити трошки вліво і вниз так, щоб бачити написане в зошиті, лікті по­класти на парту. Між партою і грудьми повинна бути відстань на ширину долоні. (Розглядання плаката.)
Гра «Букви розсипалися»
— Діти, Незнайко розсипав букви. Давайте допоможемо йому скласти з цих букв слова.
(Молоток, килим, орел)
Гра «Злови літеру»
— Якщо почуєте у вірші звук [м],— плескайте у долоні.
Маринка з Михасем чомусь захворіли.
Жувачку жували, меду не їли!
Не жуйте жувачки, мої малюки,
І зуби свої бережіть залюбки!
— Розкажіть, як треба берегти зуби.
III. Повідомлення теми і завдань уроку
— Сьогодні на уроці ми ознайомимося з новою буквою — і.
Але ось біда, Снігова королева забрала до себе цю букву. Щоб її повернути, ми маємо виконати завдання, які приготувала Снігова королева.
IV. Вивчення нового матеріалу
1 Ознайомлення зі звуком
— Розгляньте малюнки на дошці. Назвіть, що на них зображе­но? Який спільний звук є у назвах цих предметів? (Звук [і])
2 Спостереження за вимовою звука
— Коли вимовляємо звук [і], губи розкриті у посмішці, кінчик язика впирається у нижні зуби, повітря проходить через рот.
Вимовте цей звук за мною. Чи є перешкоди у вимові? Який це звук? Чому він голосний?
3 Гра «Хто почує звук [і]?»
Учитель читає вірш. Учні плескають у долоні, якщо почують слово зі звуком [і].
Ігор маленький злякався індика
І на подвір’ї за хвірткою зник.
Іра гукнула: «Ця курка велика —
Це ж белькотун-забіяка індик!»
Фізкультхвилинка
Раз-два — всі присіли,
Потім вгору підлетіли.
Три-чотири — нахилились,
Зі струмочка гарно вмились
П’ять-шість — всі веселі,
Крутимось на каруселі.
Сім-вісім — в поїзд сіли,
Ніжками затупотіли.
Дев’ять-десять — відпочили,
І за парти тихо сіли.
4 Робота за Букварем (с. 30)
— Звук [і] позначається на письмі буквою і. Буква і є велика і мала. (Учитель демонструє картки з літерами.)
— Коли вживають велику букву? (Велику букву вживають на початку речення, коли пишуть імена чи прізвища.)
— Прочитайте перший рядок складів, потім — другий. Чим вони відрізняються?
— Порівняйте склад ми та мі. Який можна зробити висновок? (Літера і пом’якшує попередні приголосні звуки.)
— Назвіть зображені в Букварику предмети. (Іграшки, свічка, місяць, ракета, літак, тролейбус, трамвай) У яких із цих слів є звук [і]?
— Назвіть послідовно звуки у словах свічка, літак.
V. Узагальнення вивченого матеріалу
1 Читання чистомовки
Діти повторюють чистомовку «луною» за вчителем, потім — самостійно.
Ічка-ічка-ічка — ось глибока річка.
Ачка-ачка-ачка — пливла по річці качка.
Єчки-єчки-єчки — знесла вона яєчки.
Чат-чат-чат — навиводить каченят.
Чить-чить-чить — плавать діточок навчить.
Ічці-ічці-ічці — попливуть разом по річці.
2 Гра «Доповни слово»
— Снігова королева приготувала для вас непросте завдання. Але перед тим, як отримати його, згадайте, якою буквою познача­ється на письмі звук [і]? А ось і завдання. На кожній сніжинці є склад. Вам треба доповнити склад, щоб утворилося слово.
3 Гра «Кидаю склади»
Учитель називає «тверді» склади, а учні — «м’які».
Ти — ті
ни — ні
ми — мі
ри — рі
ви — ві
ди — ді
4 Гра «Сніжинки»
— У словах деякі літери заморозилися та перетворилися на сні­жинки. Вам потрібно «розморозити» ці букви.
Фізкультхвилинка (вправи для збереження зору)
1. Витягнути руку вперед. Подивитися на вказівний палець ви­тягнутої руки на рахунок 1–4. Потім перенести погляд вдале­чінь на рахунок 1–6. Повторити 4–5 разів.
2. Дивитись у далину перед собою 2–3 с. Потім перевести погляд на кінчик носа на 3–5 с. Повторити 6–8 разів.
5 Робота за Букварем (с. 31)
— Розгляньте малюнок. Кого ви бачите на малюнку? (Маму і дітей) Дайте дітям імена, які починаються звуком [і]. (Ігор, Ірин­ка) Як ви гадаєте, Ігор та Іринка допомагають своїй матусі? (Так) А як саме? (Діти допомагають нести сумки з покупками.)
— Я прочитаю текст. Ви уважно слухайте, запам’ятайте слова, які позначені схематично.
Ми і мама. Ми любимо маму. Ми допомагаємо мамі. Мамо, від­починь трішки.
Діти читають текст «ланцюжком» один за одним по реченню.
VI. Підсумок уроку
— З якою буквою ми сьогодні ознайомились?
— Який звук вона позначає?
— Доведіть, що він голосний.
— Ми виконали всі завдання Снігової королеви. Буква і повер­нулася на місце! Ви — молодці!