пʼятницю, 5 лютого 2016 р.

Материк Євразія



Діти проти насильства

Тема: Діти проти насильства
Мета :пояснити учням, як боротись з насильством у родині, привести законодавчі акти, які захищають дитину від будь-якого насильства з боку родини, навчити дитину захищати свої інтереси в родині.
 
    За визначенням Закону України "Про попередження насильства в сім'ї, який Верховна Рада України ухвалила 2001 року, насильство в сім'ї — це будь-які умисні дії фізичного, сексуального, психологічного чи економічного спрямування одного члена сім'ї по відношенню до іншого члена сім'ї, якщо ці дії порушують конституційні права і свободи члена сім'ї як людини та громадянина і наносять йому моральну шкоду, шкоду його фізичному чи психічному здоров'ю". Отже, жертвою домашнього насильства може стати будь-хто: жінка, яку постійно лає і б'є її чоловік, дівчинка-підліток, що страждає від сексуальних переслідувань свого вітчима, хлопчик, якого лупцює мати-алкоголічка, старенька бабуся, що її ненавидять власні діти...
 
Закон розрізняє чотири види домашнього насильства:
  фізичне;
  психологічне;
• економічне;
  сексуальне.
   Фізичне насильство в сім'ї — це навмисне нанесення побоїв, тілесних ушкоджень одного члена сім'ї іншому, яке може призвести чи призвело до порушення нормального стану фізичного чи психічного здоров'я або навіть до смерті постраждалого, а також до приниження його честі та гідності.
   Сексуальне насильство в сім'ї — це примушування до небажаних статевих стосунків у родині, а також сексуальні дії щодо неповнолітнього члена сім'ї.
   Психологічне насильство в сім'ї — це насильство, пов'язане з тиском одного члена сім'ї на психіку іншого через навмисні словесні образи або погрози, переслідування, залякування, які доводять постраждалого до стану емоційної невпевненості, втрати здатності захистити себе і можуть заподіяти або заподіяли шкоду психічному здоров'ю.
   Економічне насильство в сім'ї — це навмисні дії одного члена сім'ї щодо іншого, спрямовані нате, щоб позбавити постраждалого житла, їжі, одягу та іншого майна чи коштів, на які він має законне право. Такі дії можуть заподіяти шкоду фізичному чи психічному здоров'ю або навіть призвести до смерті постраждалого.
На жаль, це дійсно так. За даними соціологічних досліджень, серед розлучених жінок кожні три з чотирьох опитаних потерпали від домашнього насильства. Офіційна статистика Міністерства внутрішніх справ (станом на 1 листопада 2004 року) свідчить, що більше ніж 81 тисяча осіб перебувають на обліку за вчинення насильства в сім'ї.
Чому це відбувається? 
   По-перше, тому, що метою домашнього насильства
завжди є встановлення контролю над жертвою, коли кривдник намагається бути єдиним "розпорядником" її життя. Підкоряючись, жертва стає безпорадною, не може правильно оцінювати ситуацію, більше навіть не намагається себе захистити. В такому стані постраждалі від домашнього насильства часто самі відмовляються від спроб їм допомогти.
   По-друге,тому, що в українському суспільстві "не прийнято" розповідати протаю речі. На жаль, ми стикаємося зі "змовою мовчання"та прихованим осудом потерпілих від насильства в сім'ї: наприклад, розумна жінка, маючи науковий ступінь і досягши успіху в службовій кар'єрі чи бізнесі, не може говорити про те, що її б'є чоловік, який сам обіймає керівну вік, який сам обіймає керівну посаду. А мати не може визнати, що її рідний син знущається над нею: вона, мовляв, "сама винна" в тому, що не догодила, не так виховала, не зберегла сімейного вогнища. Така позиція хибна. Ніхто, ніколи і ні за яких обставин не має стати жертвою домашнього насильства, бо насильство— це злочин. У суспільстві утвердилися й багато інших стереотипів щодо
насильства, які перешкоджають подоланню цього явища. А, мабуть,
найбільше згубно впливають на суспільну думку уявлення проте, що
поодинокі випадки агресії не є насильством. Насправді це не так. Прояви домашнього насильства мають циклічний характер: випадок насильства — примирення — заспокоєння — посилення напруги — і знову насильство. Кожного наступного разу цей цикл може скорочуватися в часі, а насильство — ставати більше інтенсивним та жорстоким.
 
      Тема попередження сімейного насильства вже багато років знаходиться у центрі міжнародного обговорення. У країнах Західної Європи і Північної Америки ця проблема більше двох десятиріч міститься в полі зору громадськості й тому досліджена набагато краще, ніж в Україні. До останнього часу в нашій державі було накладено своєрідне табу на обговорення як проблем насильства над дітьми та жінками, так і проблем насильства проти особистості в цілому. Окремі випадки, що ставали надбанням громадськості, трактувалися як дії маніяків або карних злочинців. Лише останніми роками суспільство починає усвідомлювати катастрофічні масштаби проблеми.                      
    Так, зокрема, Харківський центр жіночих досліджень розробив проект закону «Про попередження насильства в сім’ї», який 17 листопада 2001 року був прийнятий Верховною Радою України. Прийняття цього закону дозволило вирішити цілий ряд проблем.
   Уперше на законодавчому рівні було закріплено поняття насильства в сім’ї, визначено, які органи здійснюють
заходи щодо попередження насильства в сім’ї, яким чином реагують
державні органи, коли насильство вже відбулося, якою є відповідальністьза вчинення таких дій. На даний момент Харківський центр жіночих досліджень займається підготовкою видання, присвяченого психологічним та медичним наслідкам
насильства проти жінок та дітей, а також соматичним, психічним
індикаторам та особливостям поведінки жертв насильства в сім’ї. Одними із завдань Харківського центру жіночих досліджень на цей час є апробація використання цих індикаторів у повсякденній роботі дільничних інспекторів та соціальних робітників; а також внесення змін до українського законодавства для закріплення можливостей використання індикаторів на офіційному рівні.      
Найбільш гостро проблема насильства в сім’ї постає перед неповнолітніхгромадян. Це пов’язано здебільшого з вразливістю та необізнаністю дітей.
    Вразливість дітей до насильства пояснюється їх фізичною, психічною та соціальною незрілістю, а також залежним (підлеглим) становищем по відношенню до дорослих, незалежно від того, чи є це батьки, опікуни, вихователі, вчителі. Нерідко буває важко виявити, чи мало місце в ситуації насильства в сім’ї психолї психологічне насильство, чи справа обмежувалася лише фізичним або економічним насильством. Тому створення індикаторів психологічного насильства в сім’ї щодо дітей і використання
їх у практиці роботи міліціонерів та соціальних робітників є дужеважливим.               
 
  Згідно чинного законодавства, психологічне насильство в сім’ї
проявляється в образах із використанням лайливих слів та криків, які принижують честь і гідність члена сім’ї, образливих жестах із метою приниження члена сім’ї або тримання його в атмосфері страху.
  Психологічне насильство проявляється також у брутальному ставленні до родичів чи друзів члена сім’ї; шкоди, що її спричинено домашнім тваринам; у знищенні, пошкодженні, псуванні або приховуванні особистих речей, предметів, прикрас тощо.   
Ознаками такого насильства над дітьми можуть слугувати:  
 замкнутість; 
 демонстрація повної відсутності страху; 
 неврівноважена поведінка; 
 агресивність, схильність до нищення й насильства; 
 уповільнене мовлення, нездатність вчитися; 
 надто висока зрілість та відповідальність у порівнянні зі звичайними для цього віку; 
 уникання однолітків, бажання гратися лише з маленькими дітьми; 
 занизька самооцінка; 
 тривожність; 
 намагання справити враження людини, що живе в злиднях; 
 демонстрація страху перед появою батьків; 
 страх фізичного контакту, острах іти додому; 
 депресія, спроби самогубства; 
 уживання алкоголю або наркотиків; 
 психосоматичні хвороби, на кшталт болю в животі (неврастенії); 
 нав’язливі страхи (фобії); 
 насильство по відношенню до свійських тварин, та взагалі до  більш слабших істот; 
 почуття провини за отримання фізичних ушкоджень; 
Крім того, до різновидів психологічного насильства над дітьми, зокрема,належать:   
1) використання "привілеїв" дорослих: 
поводження з дітьми як із рабами чи слугами; 
покарання, поводження як із підлеглими; 
поводження як із своєю власністю; 
відмова повідомляти про рішення, що стосуються відвідин та опікунства; 
2) залякування:           
використовування своїх переваг - росту, розмірів та сили; 
навіювання страху за допомогою розповідей, дій, тестів, поглядів; 
крики, стресогенна поведінка; 
жорстокість щодо інших істот; 
погрози покинути дитину; самогубства; заподіяння фізичної шкоди; шкодиіншим людям, тваринам, рослинам тощо; 
погрози розлюбити дитину; 
загроза суворого покарання Богом, судом, міліцією, школою, спецшколою,притулком, родичами та психіатричною лікарнею; 
приниження; 
використання скарг для тиску на дитину; 
використання дітей у якості довірених осіб; 
крики; 
непослідовність; 
присоромлення дитини; 
використання дітей у конфліктах між батьками; 
"торговельна" поведінка одного з батьків щодо любові до дитини;
    Ще одним поширеним стереотипом є переконаність постраждалих у тому, що вони мусять терпіти домашнє насильство задля дітей. За даними неурядових організацій, неповнолітні стають свідками кожного третього випадку насильства в сім'ї. Психологи стверджують, що діти, виховані в таких сім'ях, згодом самі виявляють більшу схильність ставати жертвами .

Тварини африки (природознавство)



Молодь за здоровий спосіб життя


Тема: «Молодь за здоровий спосіб життя»
Мета: Пропагувати здоровий спосіб життя, показати шкідливу дію нікотину, алкоголю, наркотиків на організм людини. Виховувати прагнення до здорового способу життя.

Зал прикрашений плакатами:
« Здоров'я – дорожче за золото»
Здоров'я, радість – це добро!»
«Тютюн шкодить тілу, руйнує розум, отуплює цілі нації» ( О. Де-Бальзак )
«Хочеш жити- кидай палити»
«Пияцтво – це шлях до безумства» (Піфагор)
«Алкоголізм – шлях до злочину»
«СНІД змінює життя безповоротно»
Ведучий: Добрий день, дорогі друзі!
Ведучий: Доброго вам здоров'я!
Ведучий: Пропонуємо вашій увазі програму.
Разом: «Ми за здоровий спосіб життя!»
(Ведучі розходяться, на сцені різні квіти. Можуть бути й учні з квітами в руках ( краще з штучними). Виходять два хлопці. Один Одягнений у довгу накидку, він у сандаліях. Це – Фауст. Другий у костюмі чорта. Це - Мефістофель. Вони повільно йдуть по сцені, розглядаючи і нюхаючи квіти.)
Ведучий: Коли це було? Було давно. Вже не пам’ятає ніхто. Доктор Фауст і вічний його супутник і духовний супротивник, що називався Мефістофелем, до Америки припливли, коли її тільки відкрили й назвали Новим Світом. Які дива довелось побачити, аж очі розбіглися. Точно кажу вам.
Мефістофель: А ось дивна рослина – тютюн. Корисна травичка, не лопух якийсь. Вона ощасливить Старий Світ, от побачиш, хто хоч раз закурить її, то вже ніколи не кине цієї забави. Більше не будуть про нас, чортів, говорити, що тільки ми вдихаємо дим і випускаємо його з ніздрів. Дозвольте набити тютюном люльку для Вас, шановний докторе Фаусте.
Фауст: Та ні, не треба. Це забави для дурнів.
Ведучий:  Дитя цигарку витягає
Бо хочеться дорослим стать.
Та сильним, гарним він не стане!
Бо зріст вповільнюватись став.
Усе, що в світі є поганее,
Хлопчина в організм запхав.
В залежності від цигарок
Сидить хлопчина, як в капкані
Позеленів, мов огірок,
Тепер над ним цигарка – Пані!
1 лікар: У кожній цигарці міститься близько 15 різних канцерогених речовин, що викликають рак легенів.
2 лікар: Курець з нормою «пачка на день» за рік вбирає у свої легені 1 кг смоли.
3 лікар: Кожна випалена цигарка вкорочує життя курця на 1-5 хвилин. Активне куріння забирає 8-10 років життя.
4 лікар: 80% людей, що страждають на рак легенів, курці. Така розплата за паління.
1 лікар: Одна випалена цигарка прискорює серцебиття на 20 ударів. Тютюн -батіг для серця.
2 лікар: Людина гине від 2-3 крапель нікотину - ця доза потряє в організм при випалюванні 20-25 цигарок. Курець не гине тільки тому, що випалює їх поступово, не за один прийом.
3 лікар: За останній час більше 30 мільойонів запеклих курців світу розсталися зі своєю шкідливою звичкою.
4 лікар: Чим можна замінити паління?
1 лікар: Замість паління краще (по черзі)
стрибати, плавати, вдихати аромат квітів, танцювати,
кататися на велосипеді, слухати співи птахів, розмовляти, співати, бігати підтюпцем, малювати і просто нічого на робити.
Усі: Ho smokihg! Ні – курінню!
Ведучий: Що це за шум?
Ведучий: Це дівчата з дискотеки повертаються.
Ведучий: Дівчата, що ви, схаменіться,
                  Горілка й пиво – це біда,
                  Оця отрута все руйнує,
                   Найперше страждає голова.
                   Всі центри там паралізує…
                   Біда великою бува.
1 лікар: Алкоголь підвищує звертання крові, позбавляючи мозкові клітини кисню. У просвіті судин утворюються згустки, що посилають кисневе голодування мозку, і клітини гинуть тисячами.
Учень: Чого варті ці декілька тисяч, якщо клітин 17 мільярдів?!
2 лікар: Але ж ці тисячі теж за щось "відповідають” отже, їхнє відмирання завдало шкоди здоров’ю.
3 лікар: Разом з утворенням тромбів лопають найдрібніші кровоносні судини - капіляри. Внаслідок вживання спиртних напоїв з ладу поступово виходять мільйони клітин і капілярів - цілі ділянки мозкової тканини припиняють своє існування.
4 лікар: Багатолітнє пияцтво призводить до фізичного і психічного виродження. Обман, грубість,похваляння, безцеремонність, егоїстичність, обмеженість інтересів сягає межі.
1 лікар: Особливо шкодить алкоголь жіночому організмові. Жінки, які п’ють, виглядають значно гірше, ніж їхні ровесниці.
2 лікар: У підлітків, які звикли до спиртних напоїв, може розвинутися цукровий діабет, виникнути порушення статевої функції.
3 лікар: У батьків, які п’ють, народжуються неповноцінні діти з різними фізичними дефектами і нервово - психічними захворюваннями.
(Входять міліціонери.)
1 міліціонер: Алкоголізм - шлях до злочину. Близько 80 %  хуліганських дій припадає на підлітків у нетверезому стані. Адже в стані сп’яніння людина втрачає самоконтроль.
2 міліціонер: Але сп’яніння не позбавляє людину відповідальності за вчинки, а навпаки, карається значно серйозніше. Сп’яніння є обставиною що збільшує провину.
2 лікар: Юний друже! Якщо ти не хочеш стати алкоголіком і втратити працездатність, добре ім’я – пам’ятай.
3 лікар: Річка починається з струмочка а пияцтво з чарочки.
4 лікар: Не торкайся вина навіть тоді, коли його пропонують близькі люди.
(Усі розходяться. Лунає пісня групи " Наутілус Помпіліус” "Скованые одной цепью”. Виходять два учні з величезним шприцем у руках зробленим із паперу, повільно ідуть до сцени човгаючи ногами.)
Ведучий: Дівчата й хлопці – слабаки –
Під вплив частенько підпадають.
Спочатку все це, наче сміх,
Та час летить, вони страждають.
Наркотики – страшна біда.
І молодими помирають…
А вороття нема… Шкода…
Ведучий: Люди не вмирають. Вони вбивають самі себе.
1 лікар: При вживанні наркотичних засобів з’являється психічна і фізична залежність організму від наркотиків. Психічна залежність це постійний потяг наркомана до прийому наркотичних засобів для досягнення стану ейфорії.
2 лікар: Фізична залежність це постійна потреба людини вживати наркотичні засоби для попередження нестерпного болю в кістках і в усьому тілі.
3 лікар: Супутником наркоманії є СНІД він передається в основному через нестирильні шприци. У світі 30,6 мільйонів чоловік Віл - інфіковані. Від СНІДу померло понад 10 мільйонів чоловік.
4 лікар: В Україні кожен 5 наркоман, Віл - інфікований серед них молодь від 15 до 20 років.
Ведучий: Треба виробляти у підлітків прагнення утримуватися від спиртного, сигарет, наркотиків.
Ведучий: «Хто не цінує життя, той його не заслужив». Це слова Леонардо да Вінчі.
Ведучий: Дорослі! Не будьте байдужими, коли бачите згубне поширення серед молоді алкоголізму.
Ведучий: Тютюнокуріння.
Ведучий: Наркоманії.
Ведучий: Пам’ятайте, що ваша власна поведінка для дітей та підлітків є зразком для наслідування.
Ведучий: Адже алкоголь, нікотин, наркотик і здоров’я у будь-якому віці не сумісні.
Ведучий: В здоровому тілі – здоровий дух.
Разом: Здоровому – все здорове! Ми за здоровий спосіб життя! А ти?

Ми всі господарі природи. Тож збережімо її вроду


Ми всі господарі природи. Тож збережімо її вроду
Мета: розвивати смислову та образну пам’ять, вмiння узагальнювати; розвивати кмiтливiсть, швидкiсть мисления, творчi можливостi учнiв; виховувати любов до природи, турботливе ставлення до неї; прищеплювати вмiння культурно поводитись на природi.
Обладнання: малюнки iз зображенням рослин, тварин; магнiтофонний спiв пташок; емблеми команд; секундомiр; «чорний ящик»; картки.

Хід години спілкування

 1. Органiзацiйна частина
Наш дивний свiт, такий, як казка,
Он в небi хмаронька пливе.
Тож бережи його, будь ласка,
Все в ньому гарне i живе.
Он квiтка полум’ям палає,
І ясне сонечко блищить.
Чарiвна пташечка співає:
 -Все в дивосвiт прийшло, щоб жить.
II. Вступне слово вчителя
— Все, що нас оточує i не зроблене руками людей,— це природа. Спiлкування з природою дає найбiльшу насолоду та радiсть, викликає найпалкiшу любов до рiдного краю, до життя. Природа є джерелом натхнення для художникiв, письменникiв, композиторiв. Шепiт води, зелених дiбров, спiв пташок, запах квiтiв — усе це природа рiдного краю. Недарма природу називають ненькою. Всi ми — дiти природи, та не всi однаково добре ставимося до неї. Природа потребує постійної уваги, турботи. Ми повиннi берегти природу, охороняти її багатства. Сьогоднi ми проведемо екологiчну гру «Дивосвiт природи».
III. Пояснення правил гри
— У грi беруть участь два племенi. Перед вами — табло. На ньому дев’ять рiзнокольорових секторiв, що вiдповiдають дев’яти напрямкам, проходячи якими, потрiбно виконати завдання. Завдання захованi пiд кольоровими листками. Право обрати напрямок i вiдкрити сектор отримує те плем’я, яке перемогло у попередньому конкурсi. За перемогу плем’я отримує кружечок певного кольору, яке воно закрiплює на табло. Переможе те плем’я, яке зможе прикрiпити на табло найбiльше кружечкiв свого кольору.
IV. Презентацiя команд
У нашiй грi беруть участь два племенi: плем’я «Ягуарiв»i плем’я «Пiнгвiнiв».

Плем’я «Пiнгвiнiв» презентують:
Девiз:
Природа рiдна — наша втiха,
Тож хай вона не знає лиха.
1-й учень
Дружна зустрiч нас чекає,
І плем’я «Пiнгвiнiв» — перед вами.
Нас немало й небагато,
А шiсть хлопчикiв й дiвчаток.

2-й учень
Ми всi — звичайнi дiти,
Вмiєм плакати й радiти.
Природу дуже любим...
Всi:
 І друзями їй будем.

 Плем’я «Ягуарiв» презентує:
Девiз:
Ми всi — господарi природи,
Тож збережемо її вроду.
1-й учень
Плем’я «Ягуарiв» — молодцi!
Ми багато читаєм,
Природу оберiгаєм,
І перемогу в боротьбi...
Всi:
Здобути бажаєм.
— Оцiнювати результати гри буде авторитетне та незалежне журi. Допомагатиме нам команда болiльникiв, яка буде пiдтримувати свої команди додатковою кiлькiстю балiв за завдання. Всiх нас чекають 9 етапiв гри. Гра вiдбуватиметься пiд таким девiзом:
«З природою живи у дружбi, то й буде вона тобi у службi».
V. Екологiчна гра
Конкурс І. Чорний ящик
(У ящик кладеться iграшка або малюнок iз зображенням тварини чи рослини.)
— Ви повиннi вiдгадати, що туг знаходиться за тварина (або рослина). Можете ставити запитання, я буду вiдповiдати вам лише ТАК чи НІ. Виграє та команда, яка швидше вiдгадає.
Конкурс II. Дуель
(На запитання вiдповiдати за 1 хв. Яка команда бiльше дасть правильних вiдповiдей за 1 хв, та й переможе.)

«Ягуари»
1. Комаха, яка збирає квiтковий нектар i перетворює його на мед. (Бджола)
2. Низький та колючий, солодкий, не пахучий.  Ягiдку зірвеш - руку обдереш. (Аґрус)
З. Птахiв змушує летiти у вирiй голод чи холод? (Голод)
4. Сам маленький, а шубка дерев’яна. (Горiх)
5. Комаха, яку бояться птахи. (Сонечко)
6. Влiтку — в шубi, а взимку — голе. (Дерево)
7. Сидить кiшка на вiконцi, i хвiст, як у кiшки, а все ж не кiшка. (Кiт)
8. Сам чорний, та не ворон, є роги, та не бик, шiсть нiг без копит. (Жук)
9. Видивляється у воду на свою хорошу вроду. (Калина)
10. Очi — на ногах, а будиночок — на спинi. (Равлик)
11.У чистiм полi вiн росте: на високих нiжках, в зелених панчiшках,  квiточки блакитнi, оченьки привiтнi. (Льон)
12.У водi купалася, та все ж сухою залишилася. (Качка)
13. Пiд одним ковпаком сiмсот козакiв. (Мак)
14. Б’ється, стука молоток, поправляє нам садок. (Дятел)
15. Хто є ворогами пiвгвiнiв у морi? (Тюленi)

«Пінгвіни»
1. Хто любить перестрибувати з гiлки на гілку? (Бiлка)
2. Метелик, гусiнь якого завиває кокон, а з нього виробляють шовкове   волокно.
(Шовкопряд)
3. Навеснi веселить, влiтку холодить, восени годує, а взимку грiє. (Лiс)
4. «Шуба» пiнгвiна. (Жир)
5. Сiро-зеленi комашки, яких полюбляють сонечка. (Тля)
6. Є голова, та немає волосся. Є очi, та немас брiв. 
Є крила, та не лiтає. В холодi не мерзне,
 І спеки не боїться. (Риба)
7. Скiльки нiжок у комахи? (6)
8. Хто ранiше всiх встає? (Пiвень)
9. Дихають, ростуть, а ходити не можугь. (Рослини)
10. Велика хижа морська риба. (Акула)
11.Дуже товстi ноги маю, ледве їх переставляю,
 Сам високий я на зрiст, замiсть носа в мене хвiст. (Слон)
12. Скiльки пальцiв на ногах у страуса? (2)
13.Куди зайцевi зручнiше бiгти — згори чи вгору? (Вгору)
14.Уночi гуляє, вдень спочиває, має круглi очi, бачить серед ночi. (Сова)
15. Найспритнiша тварина-бiгун. (Гепард)
Конкурс III. Впiзнайте мене
(На табло — малюнки 4 птахiв і 4рослин за порядковими номерами. За описом тварини чи рослини плем’я повинно сказати про кого або про що йде мова. Хто швидше пiднiме картку з порядковим номером, робить крок вперед. Переможе та команда, яка здолає бiльшу вiдстань.)
1. Цей гарний i цiнний птах заслуговує на увагу людей i охорону. В однiй iз вiдомих дитячих казок його назвали «гидким каченям». (Лебiдь)
2. Пташеня цього птаха малесеньке — 3 г, але воно хоч і слiпе, несе на спинi iнше пташеня. Що ж воно робить? Викидає всiх iз гнiзда. Але мине 4 днi, i цей iнстинкт зникне. Цi птахи не висиджують i не виховують своїх дiтей, а пiдкидаютъ їх рiзним птахам. (Зозуля)
3. Великий птах iз довгими ногами й прямим дзьобом, полює в мiсцях, багатих на воду. Про нього в народi кажуть: «Птах, що приносить дiтей, щастя». (Лелека)
4. Цi птахи можугь передбачити погоду. Ще їх називаютъ маленькими барометрами. Про них в народi кажуть: «Низько лiтають над землею — на дощ». (Ластiвка)
Конкурс IV. Аукцiон
(Оголосити тему. Команди по черзі називають рослин, звiрiв, птахiв. Хто останнiй називає, той виграє.)
Горобець — синиця — …
Заєць — лисиця — …
Пiдснiжник — соняшник — …
Конкурс V. Гвiздок програми
Команди iз зав’язаними очима за 30с малюють козу. Першi номери — роги, другi — копита, третi — голову, четвертi — хвiст, п’ятi — тулуб. Пiсля завершення учасники команди описують «нову породу» кози і роблять їй рекламу.
Конкурс VI. Показуха
Гра проводиться разом iз болiльниками. На картках записанi назви тварин. Один учасник iз команди пантомiмно зображує тварин, болiльники вiдгадують. Виграє та команда, чиї болiльники за 1хв вiдгадають бiльше написаних слiв.
1-а команда              2-а команда
1. Заєць                      1. Жирафа
2. Слон                       2. Мавпа
3. Лисиця                   3. Корова
4. Журавель               4. Собака
5. Кенгуру                  5. Крокодил
6. Зебра                      6. Верблюд
7. Кобра                     7. Пiнгвiн
8. Бiлий ведмiдь         8. Курка
9. Кiт                          9. Метелик
10. Мишка                 10. Страус
Конкурс VII. Хто бiлъше?
За роки життя люди так «догосподарювались», знищили дуже багато видiв рослин і тварин. Тепер у природi їх дуже мало, вони потребують охорони, тому занесенi до Червоної книги.
Кожне плем’я по черзi називає рослину або тварину, якi занесенi до Червоної книги. Виграє та команда, яка останньою назве слово.
Конкурс VIII. Прислiв’я i приказки про тварин
Готуючись до сьогоднiшнього конкурсу, племена вивчали прислiв’я i приказки про тварин. Подивимось, яке плем’я знає їх бiльше. Поки вони йдуть записувати, ми послухаємо цiкавi повiдомлення про тварин i рослин.
Конкурс IХ. Цiкавинки
Повiдомлення учнiв, якi не беруть участi в конкурсi.
VI. Підсумок гри
— Ось i добiгла кiнця наша подорож у свiт природи. Ви всi добре сьогоднi попрацювали. Хочеться вiрити, що тi знання, якi ви отримали сьогоднi, не забудуться нiколи. Тож пiклуйтеся про «братiв наших менших», будьте природi друзями!
Слово надається журi.
(Переможцi отримують грамоти.) Заключне слово учнiв.
Оця стежина веде дитину
У свiт природи, дивний свiт,
Де є метелик, i є калина,
Снiжинка бiла i макiв цвiт.
Де соловей спiває пiсню,
І жайвiр сонечко кличе нам,
Вухастий зайчик стрибає в лiсi,
Їжак гостинцi несе дiткам.
I котик Мурчик поруч з тобою,
В росянiм лузi телятко мале
- Не скривдь нiкого жорстокою рукою,
Що є у свiтi — то ж все твоє.
За всю турботу та щиру ласку
Природа віддячить тобi не раз.
Тож не поруш чарiвну казку,
Нехай усiх вона радує нас.


Безпечна експлуатація побутових електроприладів та електромережі


Тема: «Безпечна експлуатація побутових електроприладів та електромережі»

Мета: Дати елементарні поняття про електроенергію, її виробництво та сферу використання в побуті. Шляхом ознайомлення та вивчення правил електробезпеки попередити нещасні випадки та травматизм серед дітей. Закріпити знання дітей про побутові електроприлади, продовжувати вчити правила безпечної поведінки при користуванні ними. Виховувати у дітей бережливість, ощадливість, відповідальне ставлення до себе та оточуючих.
Людина постійно перебуває у приховано небезпечному середовищі. Як зробити своє життя безпечним? Невже потрібно відмовитись від занять спортом, розваг, ніколи не користуватися електричними чи газовими приладами, препаратами побутової хімії. Авжеж, ні! Невідємною частиною нашого життя має стати дотримання правил безпеки. Це допоможе захистити ваше здоровя і життя, здоровя і життя інших людей, зробить безпечним помешкання, робоче місце, довкілля.
Наші поради допоможуть усвідомити, що небезпека для життя людини може виникнути як при надзвичайних ситуаціях, так і при звичних умовах буття, а саме, при неправильному поводженні з електрикою. Адже кожного дня доводиться користуватися електричними приладами. А тому давайте поговоримо про таку потрібну і разом з тим небезпечну електрику. Передусім, повернімося в історію і згадаймо, як  винайшли електрику.

Електрика – такий цікавий винахід

Електрика існує багато тисяч років, а ми до цього часу точно не знаємо, що це таке. В 1729 році дізналися, що є речовини (здебільшого метали), які можуть проводити струм. Такі речовини стали називати провідниками. Знайшли й інші речовини (такі як скло, бурштин, віск), що не проводять струм і є ізоляторами.
Людина відкрила дію електрики вже давно. Древні греки знали, що коли шматочок бурштину натерти вовняною тканиною, він буде притягувати до себе пилинки. Ви самі можете це перевірити, коли потрете лице вовняним одягом, а потім піднесете його до папірців, покладених на столі. Те ж  саме трапляється, коли ви зачісуєте волосся пластмасовим гребінцем.
Електрику знали й прядильниці в стародавній Сирії. Їх веретена з бурштину наелектризовувалися, коли обмотувалися вовною. Тому термін електрика походить від грецького слова “бурштин”.
Та користуватися електрикою людина змогла лише з 1800 року. Стало відомо, що електричний струм може використовуватися для утворення світла, тепла. Тоді ж учені встановили, що електрика – це потік дуже маленьких, заряджених частинок – електронів. Кожен електрон несе невеликий заряд енергії. Але коли електронів збирається багато, заряд робиться більшим і виникає електрична напруга. Ось чому електричний струм може переміщатися по дроті на великі відстані.
Давайте згадаємо ще одне цікаве явище. Вечір. Ви готуєтесь лягти спати у ліжко, знімаєте через голову светр і раптом в тиші лунає тріск. Якщо ви роздягаєтеся в темряві, то можете побачити, що цей тріск супроводжується іскрами. Тріщить та іскриться наш одяг тоді, коли ми, знімаючи його, заставляємо тертися по тілу та волоссю. Погляньте уважніше і ви помітите, що знятий светр притягується до сорочки, яка ще залишалась на тілі. Отже, між речами щось виникає. Це щось почали називати передачею електричного заряду. Його поява на різних предметах приводить не лише до притягування, а й до відштовхування. Це дія електрики. Виходить, що ми не можемо й кроку без неї ступити. Як же електричний струм приходить до нас у дім? Про це читачі-діти можуть дізнатися з наступної бесіди.

“Струм біжить по проводах”

         Щоб передати електрику туди, де вона потрібна, будують лінії електропередач. Ви, мабуть, бачили за містом високі стовпи-опори, до яких підвішені проводи. По цих проводах електрика від електростанцій приходить в різні міста і села. Чому опори роблять такими високими? Тому що по проводах електрика біжить під дуже високою напругою, яка досягає сотні тисяч вольт. Щоб ніхто, навіть випадково, не зміг доторкнутися до проводів, їх підвішують високо в небі. А щоб в них не вцілила блискавка, встановлюють громовідвід.
Коли електрика по проводах приходить в місто, вона потрапляє на електропідстанцію. Там стоїть особлива машина-трансформатор. Він знижує тиск і далі електроенергія передається по кабелях, що закопані глибоко під землею. Ви можете побачити такий кабель в ямі, яку інколи копають будівельники. Ніколи не торкайтеся кабелю, що стирчить з-під землі, бо він може знаходитись під великою напругою. По кабелях електрика приходить в трансформаторну будку. Маленький трансформатор, який знаходиться в ній, ще більше знижує напругу і вже тепер електрика може використовуватись в різних приладах, що знаходяться у вашому домі. Але це не означає, що її дія перестає бути небезпечною для людини.
Пізно ввечері, коли стемніє, у ваших оселях загоряється електрична лампочка, над містом спалахують ліхтарики, з’являється світло в широких вітринах магазинів, на рекламних щитах тощо.
І тепер ми навіть не можемо уявити свого життя без електричної лампочки. Давайте згадаємо, коли ж з’явилась електролампочка? Про це і буде  бесіда.

“Лампочка – одне з найцікавіших відкриттів”

         Російський електротехнік О. Ладигін здогадався нагріти вугільний стержень в закритій скляній колбі. Перші лампочки горіли півгодини, а коли майстер викачав повітря з колби – почали горіти вже декілька годин. В 1873 році такими лампами була освітлена одна з вулиць Петербурга. Дізнавшись про цю лампочку, нею зацікавився американський винахідник Томас Едісон. Працюючи вдвох, вчені створили цю лампочку, без якої в наш час не може обійтись жодна людина.
А тепер поговоримо, як працює кишеньковий ліхтарик. Ви, можливо, знаєте, що він складається з чотирьох частинок: батарейки, лампочки, корпуса і перевимикача. Батарейка містить електричний заряд. Щоб з’єднати лампочку з батарейкою, потрібно натиснути на перемикач. Як і в усіх електроприладах, робота кишенькового ліхтарика основана на електричному ланцюжку, в якому живе струм. Коли ліхтарик вмикається, спеціальна металева пластинка з’єднує лампочку з батарейкою, ланцюг замикається, струм доходить до лампочки і вона загоряється.
Виявляється, звичайний папір може нагромаджувати електрику. На паперових фабриках часто спотерігається таке явище: паперове полотно, що швидко мчить по конвеєру, треться об його сукняну підкладку – між ними проскакують іскри. Хочете побачити це у себе вдома? Це нескладно. Добре випрасуйте аркуш газети (у такий спосіб з паперу буде видалено невеличку кількість води, яку він містить). Доки газета не охолола, прикладіть її до обклеєної шпалерами стіни. Притисніть і сильно натріть щіткою для одягу. З десяток таких рухів – і газета висітиме на стіні, мов приклеєна. Спробуйте відірвати її – між газетою та стіною стрибатимуть маленьки іскри. Це дуже слабенькі іскри, тому вони не роблять шкоди. А от з “великою” електрикою треба поводитись дуже обережно.
У містах люди користуються тролейбусами, трамваями, метро, електричками. Над всіма ними зверху тягнуться проводи. Вони несуть електричну енергію, яка і приводить в рух транспорт.
А ще машини печуть хліб, обгортають цукерки в папірці, шиють взуття, в’яжуть светри і т.д. Всього не перерахуєш. Та головне те, що всіма машинами рухає електрика.
У кожного із вас в кімнаті на стіні є невеличка коробочка з двома отворами. Це – електророзетка. Без неї в квартирі жити було б не цікаво. Адже в неї вмикаються всі електроприлади.

Обережне поводження з електроприладами”

         Перші побутові електроприлади з’явились більше ста років тому. За цей час електрика змінила все життя людства. Дійсно, мало що в оселі робиться без електроприладів. Прибирання квартири – пилосмок; сушіння волосся – електрофен; а ще – електрочайник, електрична плитка, кавомолка, пральна машина, холодильник тощо. А телевізори, відеомагнітофони, відеокамери… Навіть уявити важко, як би ми могли без них обійтись! Але в користуванні з цими приладами потрібно бути дуже обережними. І почнемо з телевізора, адже з ним ми стикаємося чи не найчастіше.
В користуванні з телевізором потрібно бути дуже обережними, адже в ньому є небезпечна для життя висока напруга. Дітям потрібно пояснити, що не можна вмикати телевізор, якщо в нього попала рідина або він був в умовах високої вологості. Особлива обережність має бути з кінескопом: його потрібно оберігати від удару і подряпин. Старайтесь не залишати увімкненим телевізор без нагляду. Якщо ви вийшли з кімнати, то вимкніть з розетки телевізор. Якщо ви дивитесь телевізор, а екран згас або почав миготіти, ні в якому разі не можна по ньому стукати. Він може зайнятися або навіть вибухнути. Його треба негайно вимкнути. Якщо щось потрапило до працюючого телевізора, треба в першу чергу його вимкнути і тільки тоді діставати сторонній предмет. Ні в якому разі не дозволяється лізти туди олівцем чи іншим предметом, коли він увімкнений. Трапляється й таке, що стається вибух телевізора. Майже завжди до цього приводить перегрівання його, що веде до пожежі всередині апарату. Для того, щоб цього не трапилось, треба забезпечити добру вентиляцію апарату (не можна закривати отвір на задній панелі телевізора), вимикати його при перших же ознаках несправності: посилення яскравості, збільшення числа перешкод, викривлення картинки. А потріскування і поява синього диму вказує, що розрив оболонки електронно-променевої трубки телевізора неминучий. В тому разі, коли телевізор загорівся і горить навіть тоді, коли ви вимкнули його, то накрийте його ковдрою так, щоб перекрити доступ повітря в нижню частину корпуса телевізора. У випадку сильної пожежі, щоб не допустити сильного отруєння, необхідно залишити приміщення. Не рекомендується вмикати всі ваші прилади в одну розетку: через її перевантаження може виникнути пожежа. В бесіді потрібно звернути увагу дітей на те, що не можна перевантажувати електромережу, вмикаючи одночасно декілька приладів. Не рекомендується вмикати всі ваші прилади в одну розетку: через її перевантаження може виникнути пожежа.
Електронагрівальні прилади, такі як електрочайник, електросамовар, електропраска, електрокамін та інші можна вмикати в електромережу справними. Не залишайте електроприлади ввімкненими протягом тривалого часу, вони можуть перегрітися. Не забувайте, що ваша праска чи щипці ввімкнені в мережу: через прямий контакт з ними можуть загорітися розташовані поблизу предмети. І пам’ятайте, якщо зайнявся електроприлад, перш за все потрібно припинити подачу струму. Електропобутовий прилад після вимкнення струму можна накрити вологою тканиною, щоб загасити полум’я. Але ніколи не лийте воду на електроприлад до тих пір, поки не переконаєтесь, що він не знаходиться під напругою, а то ви ризикуєте отримати удар струмом. В побуті трапляється й таке, що, часом поспішаючи, ми можемо шарпнути за електричний шнур руками. А цього робити не слід, так як шнур може обірватися і вразити електричним струмом. З цієї ж причини старайтесь не вмикати електроприлади мокрими руками.
В бесіді про вміле і безпечне користування комп’ютером потрібно звернути увагу на те, що джерелом небезпеки для життя при роботі з комп’ютером є напруга живлення 220-380 В. А тому до роботи з комп’ютером допускаються лише ті особи, які ознайомилися з інструкцією щодо роботи з ЕОМ і пройшли інструктаж на робочому місці.

Не можемо ми не згадати такий цікавий, але в той же час небезпечний вид електрики – блискавку. Бесіди, голосні читання, обговорення публікацій з газет та журналів, вікторини можна запропонувати дітям, висвітлюючи це явище природи.

„Небезпечний вид електрики – блискавка”

         Блискавка – це розряд з силою струму до 100 тис. ампер при напрузі в мільйон вольт. У природі існує декілька типів блискавок. Найчастіше ми можемо спостерігати лінійну блискавку, яка являє собою вогненну звивисту смугу з численними відгалуженнями.
Ще один тип блискавки – плоска блискавка. Ми можемо спостерігати її у вигляді електричного спалаху на поверхні хмари. Блискавка, яка зустрічається досить рідко, але є надзвичайно цікавим типом блискавка – чоткова блискавка. Вона має вигляд пунктирної лінії, яка світиться.
Але одним із найбільших загадкових явищ природи можна вважати кульову блискавку – газове утворення, яке світиться і має, як правило, сферичну форму. Кульова блискавка з’являється на вулиці або всередині приміщення завжди зненацька, інколи прямо на очах народжується буквально з нічого. Трапляється, що вона якимось чином “вилітає” із звичайнісіньких побутових предметів: радіоприймачів, антен, телефонних апартів тощо.
Але найдивовижнішим є те, що це творіння природи здатне проникати в приміщення через відчинені вікна й двері, а то й через найменші шпаринки. В 90 випадках із 100 кульові блискавки утворюються під час сильної грози, а також з’являються під час виверження вулканів. Завершує своє існування це диво природи по-різному: інколи просто поступово згасає, інколи розсипається іскрами. Найнебезпечнішим варіантом “смерті” кульової блискавки є вибух. Він інколи буває надзвичайно потужним і може привести до загибелі людей, що знаходяться поряд. Ураження людини вогненною кулею залишає на тілі сліди, які нагадують результати ураження внаслідок високовольтної напруги. Отже, вчені стверджують, що природа кульової блискавки є електричною. Зафіксовано силу – силенну повідомлень про те, які своєрідні сліди залишають після себе блискавки. Наприклад, у 1872 році мешканку міста Моргантаун (США), яка стояла під час грози біля вікна, налякав спалах блискавки. Невдовзі жінка помітила в себе на грудях чіткий контур китайського ясена, що ріс саме перед тим вікном її будинку, через яке вона спостерігала за грозою. Але торкаючись землі, блискавка часто залишає після себе дещо інші “сліди”. Якщо грунт піщаний, то кремнезем у ньому плавиться, перетворюючись на склоподібні трубки, які схожі на переплетення коренів дерев. Вони показують шлях у грунті електричного розряду, що здатний викликати електрошок у людей, які знаходяться навіть за декілька метрів від місця падіння блискавки.

Блискавки влучають у літаки, теле- і радіоапаратуру, підстанції електромереж й опори лінії електропередач. Блискавка також може спричинити лісові пожежі. Досить часто блискавки стають причиною загибелі людей. Особливо небезпечно під час грози знаходитися на відкритому узвишші або в морі.
Один з наймасовіших випадків загибелі людей (3 тис. осіб) мав місце в Північній Італії 18 серпня 1796 р. Блискавка поцілила у вежу св. Назарія, під якою містився льох, де зберігалося близько мільйона кілограмів пороху.
Але не в усіх випадках блискавка поводить себе агресивно. Траплялись випадки, коли у людини, що потерпіла від ураження блискавкою, досить часто з’являються незвичайні здібності, як це сталося зі знаменитою болгарською провісницею Вангою.
Ще один дивовижний випадок стався в штаті Іллінойс (США): жінка, яку під час сну вдарила блискавка, стала ясновидицею.
Декілька років тому блискавка уразила літнього американця неподалік від його будинку. Здивуванню лікарів не було меж, коли вони побачили, що блискавка миттєво зцілила цю людину, яка багато років тому осліпла й оглухла.
А чи є від блискавок якась користь? Виявляється, що все таки є. “Заземляючи” атмосферу, вони допомагають їй позбавитись від величезних запасів електроенергії. Блискавки також удобрюють грунт. Коли блискавка вдаряє, повітря розігрівається і кисень та азот, що містяться в повітрі, з’єднуються, утворюючи оксиди азоту, котрі, потрапляючи в землю разом з дощовою водою, підгодовують рослини. Щорічно блискавки створюють до 15 млн. т. азотистих добрив – це четверта частина усього азоту, що утворюється в природі. Лісові пожежі перетворюють сушняк на золу, збагачуючи тим самим грунт мінеральними речовинами. Вогонь стимулює пророщування насіння в землі і звільняє місце для нової порослі.
Розряди атмосферної електрики можуть стати небезпечними для життя, якщо своєчасно не вжити заходів перестороги. Багато людей бояться грози, особливо, коли вона проходить прямо над головою, коли небо в блискавках.

„Бути обережним не завадить”

Якщо гроза застала вас у лісі, не слід ховатися під високі дерева. Особливо небезпечні окремо стоячі дуби, тополі, сосни.
Якщо гроза застала вас на відкритому місці, краще всього зупинитися в низині, присісти на ногах в суху канаву, яму. Тіло повинно мати по можливості найменшу площу торкання із землею. По можливості уникайте глинистих грунтів, бо глина має властивість великої електропровідності. Не можна бігти, а якщо ви сидите в машині – треба зупинитись. Небезпечно знаходитись поряд з металевими предметами. Не треба купатися, краще всього знаходитись на сухій поверхні.

Вірогідність того, що ви постраждаєте від кульової блискавки, практично дорівнює нулю. Та що робити, якщо вже у ваш будинок влетіла така блискавка? Насамперед треба мати на увазі, що траєкторія її польоту практично непередбачена. Куля веде себе несподівано. Однак не треба робити різких рухів і, тим паче, тікати: можна викликати повітряний потік, по котрому згусток енергії полетить ціленаправлено за вами. Також тримайтеся подалі від електроприладів та електромережі.

Що робити в тому випадку, якщо людину вразив електричний струм або блискавка?

Кожен із нас повинен вміти надати лікарську допомогу. Дітям потрібно повідомити, що рятування життя людини, ураженої струмом, у багатьох випадках залежить від швидкості і правильності дій осіб, що здійснюють допомогу. Передусім потрібно приступити до звільнення потерпілого від струму, не торкаючись при цьому до нього самого. Негайно викликати швидку допомогу. А до приходу лікаря потерпілому потрібно забезпечити спокій, якщо він важко дихає і пульс ледве прослуховується, потрібно негайно зробити штучне дихання. При відсутності дихання, розширенні зіниць і посинінні шкіри необхідно робити ще й непрямий масаж серця. В багатьох випадках саме ці заходи допомагали повернути потерпілих до життя.
Широко розповсюджене в побуті уявлення, що потерпілого від блискавки необхідно закопувати в землю, є великою помилкою! Адже це створює потерпілому додаткові несприятливі умови: погіршує дихання, викликає охолодження, затруднює рух крові, і що особливо важливо, затягує час надання дійової допомоги.
Правила безпеки при користуванні електроприладами:
1. Перед вмиканням електроприладу необхідно візуально перевірити електрошнур на наявність механічних пошкоджень.
2. Електроприлад повинен бути надійно заземлений згідно з правилами установки приладу.
3. Забороняється працювати з електроприладом вологими руками.
4. Не можна залишати електроприлад без нагляду на довгий час, після закінчення роботи перевірити, чи все вимкнено.
5. Не можна користуватися електроприладами без нагляду дорослих.
6. При виявленні або виникненні несправності в електроприладі негайно викликати електрика, що обслуговує прилад.
7. Категорично заборонено виконувати будь-які ремонтні роботи самостійно.
8. Не користуватися саморобними електричними приладами.
9. Якщо в квартирі полум’я, або чути запах диму, горілої ізоляції, потрібно негайно повідомити про це дорослим.
10. Якщо вдома нікого немає, негайно телефонуйте за номером 01; потім кличте на допомогу сусідів.
11. Ніколи не гаси електроприлади водою.
Надання першої медичної допомоги у разі ураження електричним струмом
Рятування життя людини, ураженої струмом, у багатьох випадках залежить від швидкості та правильності дій осіб, що надають допомогу. Передусім потрібно якнайшвидше звільнити потерпілого від дії електричного струму. Якщо неможливо відключити електричне обладнання від мережі, потрібно одразу звільнити потерпілого від струмоведучих частин, не торкаючись при цьому потерпілого.
Заходи до лікарської допомоги після звільнення потерпілого від струму залежать від того, в якому він стані. Допомогу потрібно надавати негайно, якщо можливо — на місці події, одночасно викликавши медичну допомогу. Якщо потерпілий не знепритомнів, потрібно забезпечити йому на деякий час спокій, не дозволяючи рухатися до прибуття лікаря. Якщо потерпілий дихає нечасто і судорожно, але прослуховується пульс, потрібно негайно зробити йому штучне дихання. У разі зупинки дихання, розширенні зіниць і посинінні шкіри потрібно робити штучне дихання і непрямий масаж серця. Надання допомоги зображено на рис.