четвер, 14 квітня 2016 р.

ДІЛЕННЯ ТРИЦИФРОВИХ ЧИСЕЛ НА ДВОЦИФРОВІ З ОСТАЧЕЮ У ВИПАДКУ ДВОЦИФРОВОЇ ЧАСТКИ. ЗАДАЧІ НА ЗНАХОДЖЕННЯ СЕРЕДНЬОГО АРИФМЕТИЧНОГО (ознайомлення)

ДІЛЕННЯ ТРИЦИФРОВИХ ЧИСЕЛ НА ДВОЦИФРОВІ З ОСТАЧЕЮ У ВИПАДКУ ДВОЦИФРОВОЇ ЧАСТКИ. ЗАДАЧІ НА ЗНАХОДЖЕННЯ СЕРЕДНЬОГО АРИФМЕТИЧНОГО (ознайомлення)
Мета: ознайомити з діленням трицифрових чисел на двоцифрові з остачею у випадку двоцифрової частки, із задачами на знаходження середнього арифметичного; закріплювати вміння розв’язувати ускладнені задачі на знаходження четвертого пропорційного; вдосконалювати обчислювальні навички; розвивати мислення; виховувати уважність.
Обладнання та матеріали:  зошит, олівець, ручка
Тип заняття: комбінований
Хід уроку
І. Організаційний момент (1хв)
II. Актуалізація опорних знань учнів (10хв)
IІI. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів (4хв)
IV. Повідомлення теми, мети та завдань заняття (1хв)
V. Вивченя нового матеріалу (9 хв)
VІ. Практична робота (14хв)
VІІ. Заключний етап (1хв)

І. Організаційний момент
 - Відкривайте ваші зошити запишіть число класна робота
ІI. Актуалізація опорних знань учнів
1. Перевірка домашнього завдання 
2. Математичний диктант 
-  Множники 30 і 0. Знайти добуток. 
- Число 500 збільшити в 2 рази. 
- Число 500 збільшити на 2. 
- На скільки 120 більше 4? 
- У скільки разів 120 більше 4? 
- Ділене 60, дільник 20. Знайти частку. 
- Знайти добуток чисел 32 і 3. 
- Знайти різницю чисел 32 і 3. 
- Записати суму чисел 32 і 3. 
- На скільки 32 більше, ніж 3? 
- На яке число потрібно розділити 640, щоб отримати 80? 
- На яке число потрібно помножити 150, щоб отримати 600? 

Відповіді: 0; 1000; 502; 116; 30; 3; 96; 29; 35; 29; 8; 4. 
ІII. Мотивація навчально-трудової  діяльності  учнів
— Сьогоднішній урок ми присвятимо діленню. Ознайомимося з прийомами письмового ділення на одноцифрове число, повторимо правило знаходження остачі при діленні з остачею, будемо вчитися розв’язувати задачі з елементами письмового ділення на одноцифрове число. 
Це цікаво! 
Довгий час дію ділення не позначали ніяким знаком, а називали й записували словами. Знак дві крапочки (:) для позначення дії ділення почали використовувати в кінці XVII ст. На Русі слова-назви «ділене», «дільник», «частка» вперше на початку XVIII ст. почав використовувати Л. Ф. Магницький. 
— Сьогодні на уроці ми будемо розв’язувати приклади на ділення, використовуючи відомий знак і знайомі нам слова-терміни. 
IV. Повідомлення теми , мети та завдань уроку
ДІЛЕННЯ ТРИЦИФРОВИХ ЧИСЕЛ НА ДВОЦИФРОВІ З ОСТАЧЕЮ У ВИПАДКУ ДВОЦИФРОВОЇ ЧАСТКИ. ЗАДАЧІ НА ЗНАХОДЖЕННЯ СЕРЕДНЬОГО АРИФМЕТИЧНОГО (ознайомлення)
Мета: ознайомити з діленням трицифрових чисел на двоцифрові з остачею у випадку двоцифрової частки, із задачами на знаходження середнього арифметичного;
V. Вивченя нового матеріалу
Робота за підручником (с. 157)
Завдання 993 (усно)
VІ. Практична роботи
Фізкультхвилинка
Всі піднесли руки — раз,
І навшпиньки став весь клас.
Два — присіли, руки вниз,
На сусіда не дивись.
Будем дружно ми вставати,
Щоб ногам роботу дати.
Хто старався присідати —
Може вже відпочивати.

1. Письмове виконання завдань з поясненням на дошці
Завдання 988.
785 : 23 = 34 (ост. 3);           438 : 12 = 36 (ост. 6);
356 : 34 = 10 (ост. 16);         1252 : 26 = 48 (ост. 4).
2. Зарядка для очей
V. РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ
Завдання 989 (з поясненням на дошці)
Розв’язання
1) 1 ц 23 кг • 8 = 123 • 8 = 984 (кг) — маса 8 білуг;
2) 984 : 12 = 82 (кг) — маса одного осетра.
Відповідь:82 кг — маса одного осетра.
Офтальмологічна пауза
Завдання 990 (з коментуванням)
Розв’язання
1 спосіб
1) 222 : 37 = 6 (м) — купили тканини;
2) 6 : 3 = 2 (с.) — можна пошити.
Відповідь:2 сукні можна пошити.
2 спосіб
1) 37 • 3 = 111 (грн) — коштує тканина на одну сукню;
2) 222 : 111 = 2 (с.) — можна пошити.
Відповідь:2 сукні можна пошити.
Завдання 991 (усно)
Завдання 992 (з поясненням на дошці)
Розв’язання
1) 2 кг 200 г + 1 кг 600 г = 3 кг 800 г — маса двох кролів;
2) 3 кг 800 г : 2 = 3800 : 2 = 1 кг 900 г — середня маса.
Відповідь:1 кг 900 г — середня маса кролів.
VI. Заключний етап
1.         Рефлексія
-          Чого вчилися на сьогоднішньому уроці?
-          Що здалося складним?
2.         Повідомлення домашнього завдання
Виканати    995,994

вівторок, 12 квітня 2016 р.

Лісостеп


ЛІСОСТЕП

Тема: «ЛІСОСТЕП »
Хід уроку
І. Організаційний момент (1хв)
II. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів (2хв)
III. Актуалізація опорних знань учнів (5хв)
IV. Повідомлення теми, мети та завдань заняття (1хв)
V .Вивчення нового матеріалу(14хв)
VІ. Практична робота (17хв)
VІІ. Заключний етап (5хв)
І Організаційний момент
-          Дзвінок давно вже пролунав, запарти нас усіх покликав
учнів

II. Актуалізація опорних знань учнів
1. Природнича розминка «Чи вірите ви?» 
- Чи вірите ви в те, що на Поліссі вирощують соняшники, помідори, кавуни? 
- Чи вірите ви в те, що на Поліссі вирощують картоплю, льон, жито, буряки? 
- Чи вірите ви в те, що на Поліссі виготовляють безліч речей з деревини? 
- Чи вірите ви в те, що у зоні мішаних лісів різноманітний тваринний світ? 
- Чи вірите ви в те, що у мішаних лісах мало грибів? 
- Чи вірите ви в те, що річки та озера мішаних лісів не багаті на рибу? 
- Чи вірите ви в те, що у зоні мішаних лісів створено Поліський заповідник? 
2. Тестування 
1. Де знаходиться зона мішаних лісів? 
а) На сході України; 
б) на півночі України; 
в) на півдні України. 
2. Зону мішаних лісів ще називають: 
а) українське Полісся; 
б) українське Поділля; 
в) українські степи. 
3. На Поліссі найпоширеніші: 
а) хвойні ліси; 
б) листяні ліси; 
в) мішані ліси. 
4. Який заповідник створено в зоні мішаних лісів? 
а) Канівський; 
б) Розточчя; 
в) Поліський. 
5. Які рослини є типовими для зони мішаних лісів? 
а) Горобина, крушина, ожина, ліщина; 
б) копитняк, барвінок, брусниця, чорниця; 
в) ковила, типчак, тонконіг, шавлія. 
6. У зоні мішаних лісів мешкають: 
а) зубри, олені, бобри, козулі, сайгаки, черепахи, антилопи; 
б) борсуки, лисиці, бізони, вовки, зебри, олені; 
в) їжаки, борсуки, зубри, ондатри, зайці, лисиці, дикі свині, бобри. 
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності
 Розгадування анаграми 
СОЛІТЕПС 
(Лісостеп) 
— Ця природна зона розташована на південь від зони мішаних лісів. 
IV. Повідомлення теми, мети та завдань заняття
Тема: «ЛІСОСТЕП »
Мета: формування поняття про природні зони України; дати учням уявлення про лісостеп
V .Вивчення нового матеріалу
1. Робота з картою 
— Розгляньте карту природних зон України. 
— Покажіть на карті всі природні зони України. 
— Які природні зони знаходяться південніше зони мішаних лісів? 
— Якими кольорами їх позначено? 
— Де на території України знаходиться лісостепова зона? 
— Ця природна зона охоплює центральні області України. Знайдіть їх на карті, перерахуйте назви областей. 
— Зіставте фізичну карту і карту природних зон України. Які форми земної поверхні є в лісостеповій зоні? 
— Які водойми знаходяться на їх території? 
2. Робота за підручником (с. 138–142) 
Вправа «Мікрофон» 
Учні відповідають на запитання на с. 138. 
— Де розташована зона лісостепу? 
— Чому її так називають? 
— Які погодні умови у цій зоні? 
— Які ґрунти у ній переважають? 
— За малюнком 120 розкажіть про рослинний світ лісостепової зони. 
— За малюнками 121, 122, 123 розкажіть про тваринний світ лісостепової зони. 
— Чим займаються люди у цій природній зоні? 
— Розкажіть, про що ви прочитали у «Бібліотечці природодослідника». 
— Прочитайте і запам’ятайте висновки на с. 142. 
— Якими словами ви збагатили на уроці свій словник?
Фізкультхвилинка
VІ. Практична робота
1. Гра «Незакінчене речення» 
У південній частині зони мішаних лісів значно тепліше і сухіше, ніж у північній, умови для росту дерев стають усе менш сприятливими, поряд із лісами значні площі займають поля і луки, поступово зона лісів переходить у... (лісостепову зону). 
Зона лісостепу називається так тому, що... (поряд із лісами значні площі займають поля і луки). 
У зоні лісостепу ростуть такі рослини, як... (ковила, типчак, стоколос, полин тощо). 
У зоні мешкають лисиця, черепаха, заєць; але там не зустрінеш... (зубра). 
2. Робота в парах 
— Позначте правильні відповіді. 
- У зоні лісостепу переважають такі ліси: 
а) березняки; 
б) соснові ліси; 
в) діброви. 
- Які заповідники створені в лісостепу? 
а) Асканія-Нова, Луганський; 
б) Поліський; 
в) Канівський, Медобори, Розточчя. 
3. Гра «П’ять речень» 
Учні у п’яти реченнях формулюють особливості лісостепової зони України. 
І. Заключний етап
1.     Рефлексія
 — Де знаходиться лісостепова зона? Покажіть на карті. 
— Яку форму має земна поверхня лісостепу? Яким кольорам вона відповідає?
2.             Повідомлення домашнього завдання
Опрацювати параграф
Виставлення оцінок

понеділок, 11 квітня 2016 р.

МНОЖЕННЯ БАГАТОЦИФРОВИХ ЧИСЕЛ НА ТРИЦИФРОВІ (ознайомлення). ЗАДАЧІ НА РУХ. ЗНАХОДЖЕННЯ ЗНАЧЕНЬ ВИРАЗІВ НА СУМІСНІ ДІЇ

Тема: МНОЖЕННЯ БАГАТОЦИФРОВИХ ЧИСЕЛ НА ТРИЦИФРОВІ (ознайомлення). ЗАДАЧІ НА РУХ. ЗНАХОДЖЕННЯ ЗНАЧЕНЬ ВИРАЗІВ НА СУМІСНІ ДІЇ
Мета: ознайомити учнів з алгоритмом письмового множення багатоцифрових чисел на трицифрові; закріплювати вміння розв’язувати і складати задачі на зустрічний рух; виховувати інтерес до вивчення математики.
Обладнання та матеріали:  зошит, олівець, ручка
Тип заняття: формування вмінь і навичок

Хід уроку
І. Організаційний момент (1хв)
II. Актуалізація опорних знань учнів (10хв)
IІI. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів (4хв)
IV. Повідомлення теми, мети та завдань заняття (1хв)
V. Практична робота (23хв)
VІ. Заключний етап (1хв)

І. Організаційний момент
 - Відкривайте ваші зошити запишіть число класна робота
ІI. Актуалізація опорних знань учнів
Усні обчислення
Гра «Ланцюжок»
Знайдіть добуток чисел 17 і 20; збільште в 2 рази; збільште на 2; зменште у 2 рази; зменште на 2; дізнайтеся, у скільки разів отримане число більше, ніж 3; дізнайтеся, на скільки отримане число більше, ніж 3; знайдіть добуток отриманого числа і 6; знайдіть частку від ділення отриманого числа на 10; зменште у 22 рази; збільште в 150 разів; збільште на 150.
Відповіді:340; 680; 682; 341; 339; 113; 110; 660; 66; 3; 450; 600.
3. Математичний диктант
- Знайдіть 1/2 від 480; 5/8 від 88; 3/8 від 480.
- Запишіть у хвилинах 2/3 години.
- Запишіть у сантиметрах 4/5 метра.
Відповіді:240; 55; 180; 40 хв; 80 см; 300 км/год; 270 км.
ІII. Мотивація навчально-трудової  діяльності  учнів
Пригадайте що ми робили на минулому уроці? На сьогоднішньому уроці ми будемо виконувати схожі завдання, але з одним маленьким нюансом
IV. Повідомлення теми , мети та завдань уроку
Тема: МНОЖЕННЯ БАГАТОЦИФРОВИХ ЧИСЕЛ НА ТРИЦИФРОВІ (ознайомлення). ЗАДАЧІ НА РУХ. ЗНАХОДЖЕННЯ ЗНАЧЕНЬ ВИРАЗІВ НА СУМІСНІ ДІЇ
Мета: ознайомити учнів з алгоритмом письмового множення багатоцифрових чисел на трицифрові;
V. Практична роботи
1. Робота за підручником (с. 152)
Завдання 959
— У чому полягає головна відмінність письмового множення на трицифрове число? (Перший множник множимо на число сотень другого множника, отримуємо  третій  неповний  добуток.  Записувати  його  починаємо  під  сотнями.)
Фізкультхвилинка
Всі піднесли руки — раз,
І навшпиньки став весь клас.
Два — присіли, руки вниз,
На сусіда не дивись.
Будем дружно ми вставати,
Щоб ногам роботу дати.
Хто старався присідати —
Може вже відпочивати.

1. Робота за підручником (с. 152)
Завдання 960 (письмово з поясненням на дошці)
284 • 366 = 103 944;  2488 • 249 = 619 512;
568 • 475 = 269 800;  2081 • 353 = 734 593.
Завдання 961 (колективне складання виразу та знаходження його значення)
137 • 239 + 247 500 = 32 743 + 247 500 = 280 243.
2. Пальчикова гімнастика
V. Практична робота
Завдання 962 (коментоване розв’язування по діях)
Розв’язання
1) 900 : 15 = 60 (км/год) — швидкість вантажного автомобіля;
2) 900 : 10 = 90 (км/год) — швидкість легкового автомобіля;
3) 90 + 60 = 150 (км/год) — загальна швидкість;
4) 900 : 150 = 6 (год) — зустрінуться.
Відповідь:через 6 годин після виїзду автомобілі зустрілись.
Завдання 963 (колективно)
Учитель пропонує на дошці зробити креслення до задачі. Із  двох  міст,  відстань  між  якими  540  км,  виїхали  назустріч  один  одному два вантажних автомобілі. Швидкість одного 42 км/год, швидкість другого — 48 км/год. Через скільки годин вони зустрінуться?
Розв’язання
540 : (42 + 48) = 540 : 90 = 6 (год)
Відповідь:через 6 годин автомобілі зустрінуться.
Офтальмологічна пауза
Завдання 964 (робота в парах)
100 – (16 • 6 + 4) : 25 = 96
400 – 480 : 6 + 180 = 500
(120 + 80) : (100 : 10) • 5 = 100
2800 : (40 : 2) – 70 • 2 = 0
Завдання 965 (коментовано)
Розв’язання
1) 1 год = 60 хв
60 : 15 = 4 (хв) — витрачає на 1 км шляху;
2) Щоб вигравати по одній хвилині, треба на 1 км витрачати 4 – 1 = 3 (хв);
3) 60 : 3 = 20 (р.) — більше 60 хв, ніж 3 хв.
Отже, швидкість за 60 хв буде у 20 разів більша.
1 • 20 = 20 (км/год)
4) 20 – 15 = 5 (км/год) — треба збільшити швидкість.
Відповідь: на  5  км/год  йому  треба  збільшити  швидкість,  щоб  на  кожному  кілометрі вигравати по 1 хв.
VI. Заключний етап
1.                   Рефлексія
-          Чого вчилися на сьогоднішньому уроці?
-          Що здалося складним?
2.         Повідомлення домашнього завдання
Виканати    966,967

Зона мішаних лісів України (Полісся)


неділю, 10 квітня 2016 р.

НАВЧАЛЬНИЙ ПРОЕКТ «ЧОМУ ЛІСИ НАЗИВАЮТЬ “ЛЕГЕНЯМИ ПЛАНЕТИ”?»

НАВЧАЛЬНИЙ ПРОЕКТ «ЧОМУ ЛІСИ НАЗИВАЮТЬ “ЛЕГЕНЯМИ ПЛАНЕТИ”?» 
Мета: вчити учнів знаходити і систематизувати інформацію про значення лісів для Землі, аналізувати, робити висновки на основі власних спостережень за довкіллям; з’ясувати значення лісу; розвивати спостережливість, допитливість; виховувати бережливе ставлення до рослин. 
Хід уроку 
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ 
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 
1. Робота в групах 
— Пройдіть лабіринт. Прочитайте шифрограму. 
м  м  о  к  у  п  о  ш  к  е  т 
и  є  с  а  є  о  м  е  а  н  и 
з  а  я  р  к  д  о  м  н  а  Р 
а  х  н  б  и  ю  ж  ь  ц  л  і 
д  и  а  м  с  н  і  т  і  п  а 
— Отже, з якої планети ця шифрограма, хто потребує допомоги? (Жителі планети Ріа) 
— А ви знаєте про цю планету? 
— Я пропоную послухати аудіозапис про планету Ріа. 
Планета Ріа — молода планета Галактики. На її території переважають піщані ґрунти. Клімат теплий, вологий. Достатня кількість сонячного світла і тепла. Багато прісноводних озер і річок. Населення багаточисельне. Планета потерпає від нестачі кисню, потребує допомоги. 
2. Вправа «Мікрофон» 
— Ви почули довідку про кліматичні умови планети Ріа. Як можна допомогти інопланетянам? (Надіслати балони з киснем; посадити багато дерев, квітів та інших рослин.) 
— Чия пропозиція здається вам кориснішою? Чому? (Учитель підводить учнів до думки, що ліси — це «легені» планети. Тому озеленення планети — найраціональніша ідея.) 
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ 
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, чому ліси називають «легенями планети». 
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 
1. Робота в групах 
Гра «Доповни речення» 
— Якщо з космосу подивитися на нашу планету, можна побачити два основні кольори, які ніби поділили земну кулю на два величезні простори — океан води та океан рослинності. 
Дивний світ природи... Він зустрічає нас морем звуків, запахів, загадок і таємниць. Примушує прислухатися, придивитися, замислитися. 
Згадайте, що ви знаєте про ліс, доповніть і продовжіть речення. 
Ліси бувають трьох видів: ..., ... і ... Ліси, в яких ростуть виключно дерева дуб, бук, каштан, ясен, береза, вільха, тополя, клен, липа, називають 
... Північну частину України, де переважно й розташована зона лісів, ще називають ... ... У хвойних лісах поширені такі породи дерев, як ..., ..., ..., ... (сосна, ялина, ялиця, модрина, ялівець, тис).
2. Робота в парах
— Складіть схему з умовами, потрібними для розвитку і життя рослини. (Умовами життя рослин є наявність ґрунту, вологи, світла і тепла.)
— Пригадайте, чи всі ці компоненти є на планеті Ріа? (Так, вони всі існують.)
— Тоді ми зможемо з вами вирощувати різні рослини на ній? (Так)
— З якою метою ми пропонуємо саджати ліси на планеті Ріа? (Щоб у них було чисте повітря, збагачене киснем.)
— Хто з вас може пояснити інопланетянам, як відбувається процес утворення кисню? Хто з вас розповість, як, коли й чим дихають рослини? (Органами дихання рослини є листочки, через які вони поглинають вуглекислий газ і кисень, а виділяють у повітря кисень, необхідний живим істотам. Чим більше рослин, тим чистішим буде повітря.)
3. Розповідь учителя
— Ліс. Як багато увібрали в себе ці три літери! Ліс — це «кисневий цех», «легені планети», «зелене золото».
Одне дерево середньої величини за 25 годин дає стільки кисню, скільки необхідно для дихання трьох людей.
Без кисню немає життя. Без їжі людина може обходитися декілька тижнів, без води — декілька днів, а без повітря гине через декілька хвилин. Весь запас кисню на Землі давно б вичерпався, якби його запаси не поповнювалися зав-дяки зеленому листю.
Рослини дають кисень, а значить, і життя. Ліси — справжня фабрика кисню. Тому так легко і глибоко дихається в лісі, де мільярди крихітних зелених «фабрик» насичують повітря киснем.
Лісові рослини виділяють величезну кількість кисню і поглинають дуже багато вуглекислого газу. Один гектар лісу за годину поглинає стільки вуглекислого газу, скільки його утворюється при диханні двохсот чоловік!
Листя багатьох дерев виділяє в повітря особливі речовини — фітонциди. Від них гинуть хвороботворні бактерії.
Ліси значною мірою сприяють очищенню повітря від пилу і кіптяви і перешкоджають подальшому їх поширенню. Дерева здатні притягувати з повітря найдрібніші тверді частки. Гектар ялинового лісу притягає 30 тонн пилу в рік, сосновий бір — 37 тонн. Ліси виконують санітарно-гігієнічну роль, виділяючи фітонциди, що мають антимікробну стерилізуючу дію на довкілля.
4. Робота за підручником (с. 138)
Учні працюють за завданнями підручника.
5. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Чи знаєте ви?
Гектар лiсу видiляє 3–4 тонни кисню i поглинає 4–5 тонн вуглекислого газу, здатний вiдфiльтрувати 50–70 тонн пилу.
Ліс — легені планети, а також цінний ресурс, що приносить гроші. Саме тому кожного дня у світі зникає до 20 гектарів лісу.
2. Робота в парах
— Доповніть і продовжіть речення.
Ліси називають ... планети. Бо саме вони очищають повітря від ... газу і виділяють ... 
3. Робота над загадками
- Зимою чорний, весною і літом зелений, а осінню — жовтий. (Ліс)
- Хто на зиму роздягається, а на літо одягається? (Листяні дерева)
- Зимою спить, а літом шумить. (Дерево)
- Ніхто її не лякає, а вона завжди тремтить. (Осика)
- Зимою — як літом, літом — як зимою. (Ялина і сосна)
- На дереві гойдається,
Жупан колючий має,
На літо одягається,
А восени скидає. (Каштан)
- Стрімко вибігли на гору
Дві подружки білокорі.
Дощик їм полоще кіски.
Звуть цих подружок... (берізки).
- Серед літа — метелиця:
Пух летить і стелиться. (Тополя)
- Навесні росте, влітку цвіте,
Восени осипається,
Взимку відсипається;
Лікує від грипу,
Кашлю і хрипу. (Липа)
- Влітку і взимку вбрання одне,
Та кличуть дітки завжди мене,
Щоб я на свято до них прийшла,
Цяцьок багато їм принесла. (Ялинка)
- І літом, і зимою
Одне вбрання у нас,
А можна нас побачить,
Як рік почавсь у вас. (Ялина і сосна)
4. Літературна хвилинка
1) Читання вірша В. Бровченка «Два хлопчики».
Два хлопчики в зелену пору року
До лісу вийшли — вікових дібров.
Один із них прискалив миттю око
Й прикинув діловито: «Скільки дров!»,
А навкруги і щебетало, й квітло,
Як сто віків тому, так і тепер...
Не стримавсь другий хлопчик: «Скільки світла!»,
Промовив і, схвильований, завмер.
Два хлопчики... І ліс так пильно в вічі
Дививсь сусідам димокурних труб.
Він ще не знав, хто буде тут лісничим:
Чи садівник життя, чи дроворуб...
2) Читання оповідання В. Сухомлинського «Сергій і Матвій».
СЕРГІЙ І МАТВІЙ
До квітучого лугу прийшли два юнаки: Сергій і Матвій.
— Яка краса! — шепотів Сергій.— Дивись, на зеленому килимі немов виткав хто рожеві, червоні, білі, блакитні квіти.
— Справді — дорідна трава,— сказав Матвій,— сюди корову пустити — до вечора буде двоє відер молока.
— А бджоли бринять, немов арфа,— шепотів Сергій, захоплений чарівною музикою. 
— А вулики б сюди вивезти... Меду, меду скільки б бджоли наносили,— схвильовано говорив Матвій. 
— І є ж такі люди, що не бачать цієї краси,— шепотів Сергій. 
— А такі люди є. І з роками таке нерозуміння краси може обернутися великим лихом для природи. Сподіваюся, що уроки природознавства сприятимуть тому, аби серед вас зустрічалося якомога менше таких ось «Матвіїв». 
5. Екологічна бесіда 
— Це — легені планети. Під натиском людини ліси відступають на всіх континентах, практично у всіх країнах. Вони вирубуються швидше, ніж виростають. Але саме ліс активно очищає атмосферу Землі від забруднення. Зелені рослини вбирають вуглекислий газ, використовуючи його в якості будівельного матеріалу для своїх клітин. Кожен кубометр деревини — це майже півтонни забраної з повітря вуглекислоти. Нині безвідказні «легені» міст у багатьох регіонах планети вимагають не просто турботи, але волають про допомогу і порятунок. Слід зазначити, що останнім часом ліс через перенавантаження відпочиваючими, їх дикунське ставлення до природи, винищення рідкісних лікарських рослин, ягід, грибів, вирубування дерев, спричинені людьми пожежі втрачає свої оздоровчі властивості. Він не витримує напливів людей у густонаселених регіонах, страждає і гине від промислових забруднень, а також унаслідок діяльності нафтовиків, будівельників, гірників. Підраховано, що за сучасних темпів лісозаготівель, навіть у багатих лісом країнах його вистачить на 50–60 років (на відновлення потрібно 100–200 років). 
— Діти, ми й дійшли до завершального питання нашого уроку — «Охорона і збереження лісів». На мою думку, це — найголовніше питання. Бо природа — найбільше багатство будь-якої країни. А як ви вважаєте, чому? (Бо вона дає нам свої дари, без яких ми не можемо жити.) 
— А якої ж плати просить матінка-природа від нас за це? (Ніякої, лише, щоб були до неї добрими, берегли й охороняли її.) 
— А чи завжди ми як розумні істоти, як патріоти, громадяни своєї країни, жителі найкрасивішої планети бережемо й шануємо природу, виконуємо свої обов’язки? (Ні, не завжди.) 
— Тож я пропоную застерегти наших друзів з планети Ріа, щоб вони не повторили наших помилок. Адже ми, земляни, не змогли зберегти все, що подарувала нам природа. З кожним роком на Землі залишається все менше недоторканих куточків природи. 
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ 
— Чи зможете ви будь-кому довести, що ліси — справжні легені нашої планети, що допомагають дихати всьому живому? 
— А ось чи буде щасливим та екологічно чистим майбутнє нашої планети, залежить у більшій мірі від вас. Поміркуйте над цим, щоб не довелося й нам надсилати шифрограми із проханням про допомогу. 
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 
Підручник (с. 138).