. ОЛЕКСАНДР ПУШКІН. КАЗКА ПРО ЦАРЯ САЛТАНА... (Уривки)
Мета:
ознайомити учнів з новим розділом «Літературні казки зарубіжних письменників»,
з «Казкою про царя Салтана...» видатного російського поета О. С. Пушкіна;
зацікавити учнів змістом казки, привернути увагу до засобів створення поетичних
образів, розширювати словниковий запас учнів; розвивати навички виразного
читання, кмітливість, пам’ять, логічне мислення, уяву учнів, уміння
обґрунтовувати свою думку; виховувати доброзичливе ставлення до оточуючих,
бажання творити добро; засуджувати жорстокість, заздрощі, ненависть.
Хід
уроку
І.
ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ.
МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
Гра
«Здогадайся: хто це?»
—
Відгадайте, про кого йдеться.
- Донечка,
хазяєчка, вертуха, внучка, помічниця, рукодільниця — ... (дівчина).
- Сильний,
злий, зубатий, сірий, хижий — ... (вовк).
- Ходить,
жує, бекає — ... (вівця).
- Літає,
плаває, клює, ґелґоче — ... (гуска).
ІІІ.
ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Робота в
групах. Гра «Дуель»
Учні в
групах ставлять одне одному запитання за змістом рубрики «Перевір свої
досягнення». Оцінюють відповіді одне одного.
ІV.
МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
1.
Вступна бесіда
—
Сьогодні ми починаємо вивчати новий розділ.
—
Прочитайте його назву.
— Які
твори будемо вивчати в цьому розділі?
— Які
твори письменників ми вже вивчали?
2. Гра
«Продовж речення»
-
Вивчаючи твори цього розділу, я навчуся...
- Я
дізнаюся...
V.
СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Гра
«Бджілки»
Самостійне
напівголосне читання учнями вірша Ліни Костенко «Затишно дітям в пазусі
казок...»
— Яких
казкових героїв згадує поетеса у своєму вірші?
— Які з
цих казок ви читали?
— Які
хочете прочитати?
2.
Конкурс знавців казок зарубіжних письменників
-
Старенька бабуся у лісі жила,
Гостинці
для неї онука несла.
Хто
дівчинку ту по дорозі зустрів?
Як казка
ця зветься? Хто б відповів? («Червона Шапочка»)
- Якось
у школу із книжкою
Прямував
дерев’яний хлопчисько,
І
потрапив якось сам
В
полотняний балаган.
Як
називається ця книжка?
А як
зветься сам хлопчисько?
От підказка,
друзі, вам:
Його
дівчинка Мальвіна
Називала...
(Буратіно).
- Допоможе
завжди вам,
І
птахам, і дітлахам.
Він під
деревом сидить,
Добрий
лікар... (Айболить).
- Працювала
я у хатці,
Танцювала
у палаці.
Є така у
мене звичка —
Десь
губити черевички. (Попелюшка)
- Він
веселий й незлобливий,
Цей
хороший дивачок.
З ним
господар, хлопчик Робін,
І
товариш — П’ятачок.
До
прогулянок він ласий,
Є на мед
чутливий нюх.
Зветься
плюшевий ведмедик,
Всім
відомо,.. (Вінні-Пух).
- Хто
моторчик свій заводить?
З даху в
гості хто приходить?
І на
свято він дістався —
Скажем
дружно: «Здрастуй, ... (Карлсон).
- Народилась
я в горошині,
В
шкаралупі я жила,
Але
якось раз мене
З вікна
Жаба понесла.
В старої
миші я була,
І з
кротом зустрічалась я.
І
ластівочка мене на крилах
До
тюльпану принесла. (Дюймовочка)
3.
Фізкультхвилинка
4. Гра
«Рибки»
Самостійне
мовчазне читання учнями статті «Олександр Пушкін»
— Де
народився видатний російський поет? У якій сім’ї?
— До
кого він ставився з особливою любов’ю?
— Які
віршовані казки створив О. С. Пушкін?
— Які з
них ви читали?
— Які
хочете прочитати?
—
Сьогодні ми прочитаємо уривки з «Казки про царя Салтана...» у перекладі Наталі
Забіли.
5.
Опрацювання першої частини «Казки про царя Салтана...» О. С. Пушкіна
1)
Виразне читання першої частини вчителем.
— Чи
подобається вам казка?
—
Назвіть персонажів казки.
2)
Словникова робота.
Читання
тлумачень слів аршин, сваха, обмова у підручнику (с. 138).
3)
Читання першої частини учнями «ланцюжком».
4)
Аналіз змісту першої частини з елементами вибіркового читання.
— Що
робили сестри під вікном?
— Про що
мріяла кожна з них?
— Хто
слухав сестер?
— Що
вирішив цар?
— Куди
поїхав цар після весілля?
— Який
наказ він залишив молодій цариці?
— Хто
народився у цариці?
— Що
зробила молода мама?
— Чому
сестри і сваха захотіли погубити царицю?
— Що
вони зробили?
— Який
лист написали цареві?
— Як цар
відреагував на лист?
6.
Фізкультхвилинка
7.
Опрацювання другої частини «Казки про царя Салтана...» О. С. Пушкіна
1) Словникова
робота.
Читання
тлумачень слів зорить і дозор у підручнику (с. 139–140).
2) Гра
«Рибки».
Самостійне
мовчазне читання казки учнями
— Які
нові персонажі з’явилися в казці?
— Хто
такий Гвідон?
— Що ви
можете сказати про княгиню?
— Хто
такий Чорномор?
3)
Аналіз змісту казки з елементами вибіркового читання.
— Як
удалося врятуватися цариці з немовлям?
— Хто
дав князеві ім’я Гвідон?
— Як цар
Салтан оголосив про своє рішення їхати до Гвідона в гості?
— Які
слова свідчать про те, що Гвідон з нетерпінням чекав на гостей?
— Кого
він побачив на палубі?
— З
якими почестями зустрічав царя Салтана?
— Яке
диво побачили гості біля городської брами?
— Що
вразило їх на широкому дворі?
— Як цар
зустрів царицю?
— Що
робили ткачиха й повариха?
— Чому
цар помилував їх?
—
Прочитайте кінцівку казки.
8.
Робота за ілюстраціями
—
Розгляньте ілюстрації до цієї казки.
— Кого
художники зобразили на ілюстраціях? Які кольори вони викори-стали?
— Який
настрій вони створюють? Як передають характер персонажів казки?
— Яким
рядкам казки відповідають ілюстрації?
— Які
малюнки створили б ви за сюжетом казки?
VІ.
ПІДСУМОК УРОКУ
— Який
твір ми вивчали?
— Хто
його автор?
— Чого
вчить нас казка?
VІІ.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Виразно
читати уривки з казки (с. 135–142).
Немає коментарів:
Дописати коментар