Етапи проведення
проекту
Навчальні проекти
здійснюються в декілька етапів, що відповідають головним етапам будь-якої
трудової діяльності, їх реалізація носить циклічний характер. Можна виділити
п'ять головних етапів реалізації
навчального проекту:
•
підготовчий;
•
етап
планування;
•
дослідницький;
•
презентативний (захист проектів);
•
оцінно-рефлексивний (етап оцінювання).
Зупинимось
на кожному етапі.
Підготовчий. На
цьому етапі важливий момент — визначення теми проекту. Пошук
і аналіз проблеми. Вчитель
та учні обговорюють спільну мету проекту, вчитель ознайомлює з правилами роботи
в проекті, мотивує діяльність учнів, допомагає усвідомити мету. Обговорення методів дослідження.
Етап планування. Пошук оптимального способу
досягнення мети проекту. Побудова алгоритму
діяльності. Покрокове планування роботи.
Визначення джерел інформації, способів презентації результатів, критеріїв оцінювання. Учні
розподіляють поміж собою обов'язки, учитель лише висловлює ідеї та пропозиції.
Дослідницький. Практичне
виконання
запланованих кроків: учні здійснюють безпосередній збір інформації та
аналізують її, виконують завдання щодо реалізації запланованих дій, при цьому вчитель спостерігає і консультує.
Презентативний. Оформлення кінцевого результату і проведення презентації, захист проектів.
Це можна провести в будь-який спосіб: випуск газети, презентація чи публікація за допомоги ІКТ тощо. Під
час захисту учні обговорюють результати з іншими дітьми, які не брали участі в
їхньому проекті. Вчителеві відводиться роль звичайного слухача, він може
ставити запитання, як і інші учні.
Оцінно-рефлексивний. Аналіз
результатів, оцінювання якості проекту. Можна проводити шляхом самооцінювання,
колективного обговорення, анкетування, складання
індивідуальних звітів тощо.
Планування реалізації проекту
№ з/п
|
Що потрібно зробити перед початком проекту?
|
Хто це
зробить або допоможе зробити?
|
Коли це слід зробити?
|
|
1
|
Зарезервувати час у комп'ютерній лабораторії або бібліотеці
|
|||
2
|
Знайти та зібрати матеріали, що будуть використовуватися у вашому проекті
|
Під час підготовки проекту
|
||
3
|
Встановити до папки «Вибране» закладки на сайти, які будуть використовуватися в проекті
|
Під час підготовки проекту
|
||
4
|
Провести додаткове заняття з класом
|
На початку проведення проекту, перед підготовкою презентацій
|
||
5
|
Отримати допомогу від інших організацій (батьківської та шкільної ради)
|
Батьки, учні
|
Протягом проведення проекту
|
|
6
|
Призначити спеціальний урочистий вечір для демонстрації закінчених учнівських робіт
|
Див. за обставинами
|
||
7
|
Розмістити готові роботи на спеціальному стенді
|
Актив класу
|
||
8
|
Запросити директора школи, представників адміністрації для ознайомлення з роботою учнів
|
Учні
|
За два дні до презентації робіт
|
|
9
|
Запросити батьків для допомоги
|
Під час підготовки проекту
|
||
10
|
Розподілити час роботи на комп'ютерах, визначити час
роботи по змінах
|
Перед початком роботи над презентацією
|
||
11.
|
Переконатися, що учні попередньо мають відповідні навички роботи з комп'ютером, та забезпечити умови навчання для тих, хто таких навичок не має
|
Учитель інформатики, старшокласники
|
На початку роботи над презентацією
|
|
№ з/п
|
Що потрібно зробити протягом проекту?
|
Хто це зробить або допоможе зробити?
|
Коли це слід зробити?
|
|
1
|
Ознайомити учнів з критеріями оцінювання їхньої роботи в проекті
|
На початку проведення проекту
|
||
2
|
Проглянути разом з учнями відібраний для проекту матеріал,
надати рекомендації для подальшої роботи
|
Протягом проведення проекту
|
||
3
|
Організувати самостійну роботу учнів у проекті
|
Протягом проведення проекту
|
||
4
|
Обговорити з учнями майбутню форму подання результатів проекту
|
На початку проведення проекту
|
||
5
|
Зробити фотографії учнів за роботою
|
Редколегія шкільної газети
|
Протягом проведення проекту
|
|
6
|
Оцінити учнівські проекти
|
Учителі та учні
|
Після презентації та протягом проведення проекту
|
|
7
|
Провести оцінювання проекту в цілому, отримати відгуки про те, наскільки вдалим він був (власні висновки, висновки учнів, батьків)
|
Учителі та учні, батьки
|
Після проведення проекту
|
|
№ з/п
|
Що потрібно зробити по завершенні проекту?
|
Хто це
зробить або допоможе
зробити?
|
Коли це необхідно зробити?
|
|
1
|
Очистити, видалити або відсортувати вміст папки «Вибране» та видалити зайві файли на комп'ютері (комп'ютерах)
|
Учитель інформатики
|
Через два тижні після проведення проекту
|
|
2
|
Повернути обладнання, книги, приладдя
|
Батьки
|
Після проведення проекту
|
|
3
|
Подумати про наступний проект, в якому можна
ефективно застосувати
комп'ютерні техно-логії
та результати цього проекту
|
Учителі
|
Постійно
|
|
4
|
Запланувати проведення наступного
проекту
|
Учителі
|
Після проведення останнього проекту
|
|
Етапи роботи над проектом
Науковці визначають кілька етапів роботи над проектом.
1. Пошуковий – визначення теми проекту, пошук та аналіз проблеми, висунення гіпотези, постановка мети, обговорення методів дослідження.
2. Аналітичний – аналіз вхідної інформації. Пошук оптимального способу дослідження мети проекту, побудова алгоритму діяльності. Покрокове планування роботи , виконання запланованих кроків.
3. Практичний – виконання запланованих кроків.
4. Презентаційний – оформлення остаточних результатів, підготовка і проведення презентації , „ захист” проекту.
5. Контрольний – аналіз результатів, корекція, оцінювання якості проекту, рефлексія.
Загальну схему технології проектного навчання можна зобразити у вигляді таблиці.
Технологія проектного навчання
Етапи роботи над проектом
1. Підготовчий етап.
Визначення теми і мети проекту.
Обговорення теми. Добір інформації.
2. Планування:
- визначення джерел, засобів збору, методів аналізу інформації;
- вибір засобів представлення результатів;
- вироблення критеріїв оцінки результату і процесу. Формування завдання й вироблення плану дій. Коректування,
пропозиція ідеї, висування пропозиції.
3. Збір матеріалів
(робота з літературою, спостереження, анкетування, експеримент)
Аналіз.
Узагальнення зібраних матеріалів, формулювання висновків.
4. Подання й оцінювання
результатів( усний та письмовий звіт, оцінювання результатів та процесу дослідження). Участь у колективному обговоренні результатів проекту та процесу роботи над ним. Оцінювання зусиль, використання можливостей, творчого підходу.
5. Презентація проекту.
Публічний захист проекту(літературний вечір, відеофільм, виставка, альбом). Представлення, захист проекту.
6. Оформлення проекту
Науковці визначають кілька етапів роботи над проектом.
1. Пошуковий – визначення теми проекту, пошук та аналіз проблеми, висунення гіпотези, постановка мети, обговорення методів дослідження.
2. Аналітичний – аналіз вхідної інформації. Пошук оптимального способу дослідження мети проекту, побудова алгоритму діяльності. Покрокове планування роботи , виконання запланованих кроків.
3. Практичний – виконання запланованих кроків.
4. Презентаційний – оформлення остаточних результатів, підготовка і проведення презентації , „ захист” проекту.
5. Контрольний – аналіз результатів, корекція, оцінювання якості проекту, рефлексія.
Загальну схему технології проектного навчання можна зобразити у вигляді таблиці.
Технологія проектного навчання
Етапи роботи над проектом
1. Підготовчий етап.
Визначення теми і мети проекту.
Обговорення теми. Добір інформації.
2. Планування:
- визначення джерел, засобів збору, методів аналізу інформації;
- вибір засобів представлення результатів;
- вироблення критеріїв оцінки результату і процесу. Формування завдання й вироблення плану дій. Коректування,
пропозиція ідеї, висування пропозиції.
3. Збір матеріалів
(робота з літературою, спостереження, анкетування, експеримент)
Аналіз.
Узагальнення зібраних матеріалів, формулювання висновків.
4. Подання й оцінювання
результатів( усний та письмовий звіт, оцінювання результатів та процесу дослідження). Участь у колективному обговоренні результатів проекту та процесу роботи над ним. Оцінювання зусиль, використання можливостей, творчого підходу.
5. Презентація проекту.
Публічний захист проекту(літературний вечір, відеофільм, виставка, альбом). Представлення, захист проекту.
6. Оформлення проекту
Циклограма проекту
(варіант організації роботи учасників проекту
(базується на «технології проектної діяльності», розробленої О.С.Полат):
1)
Установче заняття. На ньому
обговорюються мета, задачі проектних робіт, основний задум; пропонуються зразки
тематики і форми продуктів майбутніх проектів.
2)
Стендова інформація про
проектну роботу.
3)
Видача письмових рекомендацій
майбутнім авторам (теми, вимоги, терміни, графіки консультацій тощо).
4)
Консультації з вибору тематики
навчальних проектів, формулювання ідей і задумів.
5)
Формування проектних груп.
6)
Групове обговорення ідей
майбутніх проектів, складання індивідуальних планів роботи над проектами.
7)
Затвердження тематики проектів
та індивідуальних планів роботи.
8)
Пошуковий етап.
9)
Проміжні звіти учнів.
10) Індивідуальні і групові консультації за змістом і
правилами оформлення проектних робіт.
11) Узагальнюючий етап. Оформлення результатів.
12) Попередній захист проектів.
13) Доробка проектів з урахуванням зауважень і
пропозицій.
14) Формування груп рецензентів, опонентів і «зовнішніх
експертів».
15) Підготовка до публічного захисту проектів.
16) Генеральна репетиція публічного захисту проектів.
17) Координаційна нарада осіб, відповідальних за захід.
18) Заключний етап. Публічний захист проектів.
19) Підбиття підсумків, аналіз виконаної роботи.
20)
Підсумковий етап. Подяки
учасникам, узагальнення матеріалів, оформлення звітів про виконану роботу.
Будь-який проект, який виконується
учнями, незалежно від типу, має однакову структуру. Це дозволяє скласти єдину
циклограму виконання будь-якого проекту – довгострокового чи короткострокового,
групового чи індивідуального – незалежно від його тематики. Якщо не розбивати
на етапи проектування, але врахувати структуру проекту й послідовність задач,
які при цьому вирішуються.
Етапи роботи над проектом
|
Зміст роботи на цій стадії
|
Діяльність учнів
|
Підготовка
|
Визначення теми і завдань проекту
|
Обговорюють предмет з учителем і отримують за потреби
додаткову інформацію. Встановлюють цілі
|
Планування
|
|
Розробляють план дій . Формулюють завдання
|
Дослідження
|
Збирання інформації , розв’язання проміжних завдань .
Основні методи: інтерв’ю, опитування, спостереження.
|
Виконують дослідження, розв’язують проміжні завдання
|
Результати або висновки
|
Аналіз інформації. Формулювання висновків
|
Аналізують інформацію
|
Оформлення звіту
|
Можливі форми презентації результатів : усний звіт,
усний звіт із демонстрацією, письмовий звіт
|
Звітують обговорюють
|
Оцінювання результатів і процесу
|
Беруть участь в оцінюванні шляхом колективного
обговорення і самооцінювання
|
Немає коментарів:
Дописати коментар