Публікація — це оприлюднення деяких відомостей.
За допомогою цього терміна називають єдину за формою та вмістом оприлюднену
роботу.
На сьогодні більшість публікацій створюється, редагується й фор- матується
з використанням звичайних текстових редакторів і процесорів, встановлених на
комп’ютерах. Друковані версії публікацій роздру- ковуються з їх комп’ютерних
версій. У такому разі вживають термін комп’ютерна публікація.
За способом розповсюдження публікації можна поділити на друковані та електронні.
Розрізняють такі друковані видання: книги, журнали, брошури, газети,
буклети, листівки тощо. Кожне з них має своє призначення, автора матеріалу й
відповідно — певну структуру, формат видання та правила розповсюдження.
Брошура (фр. brochure від brogher — зшивати) — неперіодичне
текстове книжкове видання обсягом понад 4, але не більш як 48 сторінок,
з’єднаних між собою. Найчастіше брошури використовуються в рекламних чи
освітніх цілях.
Буклет (фр. bouclette — завиток) — переважно багатокольорова аркушева
роздруківка, складена в два або кілька згинів. До такого виду друкованої
продукції найчастіше звертаються туристичні агенції, виробники промислових і
продовольчих товарів, організації та установи в рекламних цілях, у період
відзначення ювілеїв, подій чи проведення інших знакових заходів. Буклет має
багатосмужну структуру, здебільшого 6 смуг.
Інформаційний
бюлетень (лат. bulla — документ із печаткою, італ. bulletino
— записка, листок) — видання, яке випускається з метою інформування з певних
питань цільової групи людей, спеціалістів або інших користувачів. Інформаційний
бюлетень переважно складається з добірки актуальних тематичних відомостей,
оформлених у вигляді статей.
Часто під час навчання учням і студентам пропонується створити реферати. Реферат (нім. referat,
лат. refere — доповідати) — письмова доповідь або виступ з певної
теми, у яких узагальнюються відомості з одного чи кількох джерел.
Електронними
публікаціями називають розповсюдження відомостей за допомогою
електронних носіїв, таких як диски чи флеш-накопичувачі, або за допомогою
Інтернету.
Для створення зразка друкованої продукції та підготовки до тиражування
потрібна видавнича система. Завдяки розвитку сучасних інформаційних технологій
створено настільну видавничу систему.
У широкому розумінні цей термін означає сукупність апаратних і програмних
засобів відповідного призначення.
Підготовка публікації — комплексний процес, який складається з таких
етапів: набору, редагування й коригування тексту, підготовки зображень,
розробки дизайну та верстки видання. Для здійснення зазначеного процесу
необхідна технічна підтримка — апаратна і програмна.
До мінімальної конфігурації настільної видавничої системи мають належати
пристрої введення, збереження та опрацювання, виведення та передавання даних.
Сукупність програм, необхідних для створення видання, можна умовно поділити
на групи.
ВИДАВНИЧА
СИСТЕМА:
1.
Програми для
опрацювання зображень, які використовуються в процесі підготовки комп’ютерних
публікацій
2.
Програми поліграфічного дизайну
3.
Програми
настільної видавничої системи
Настільні
видавничі системи:
ü Професійного рівня:
·
QuarkXPress.
·
Frame Maker.
·
Adobe PageMaker.
·
Adobe InDesign.
ü Початкового рівня:
·
Microsoft Publisher.
·
PagePlus.
Програми опрацювання зображень (зокрема, растрової графіки) використовують
для створення та опрацювання ілюстративного матеріалу. Прикладами програм для
виконання зазначених функцій є Adobe Photoshop, Corel Photo-Paint,
Fractal Design Painter, Micrografx Picture Publisher.
Для розробки самостійних графічних продуктів, таких як фірмові знаки,
логотипи, візитівки, оголошення, афіші, запрошення, листівки, застосовуються
програми поліграфічного дизайну (зокрема, опрацювання векторної графіки).
Наприклад, Adobe Illustrator, Corel DRAW, Macromedia FreeHand, Micrografx
Designer.
Програми власне настільної видавничої системи призначені для розробки
видань: газет, книг, журналів, брошур, багатосторінкових документів за
допомогою комп’ютера. Вони містять засоби опрацювання графіки та поліграфічного
дизайну. Прикладами таких програм є Adobe PageMaker, QuarkXpress, Corel
Ventura, Microsoft Publisher.
Процес створення комп’ютерної публікації, як і будь-якого іншого інформаційного
продукту (наприклад, мультимедійної презентації) починається з формування
концепції та структури публікації відповідно до її призначення та особливостей
цільової аудиторії.
Відповідно до обраного типу публікації створюється певний шаблон чи
добирається з набору стандартних шаблонів (листівка, оголошення, інформаційний
бюлетень, каталог, рекламний буклет тощо).
Шаблон публікації визначає її структуру, наявність і розміщення об’єктів:
текстових написів, зображень, таблиць, діаграм, фігурного тексту тощо, котрі
мають параметри, значення яких можна змінювати.
Наступним кроком є добір колірної та шрифтової схеми публікації. Як
джерелами можна скористатися стандартними наборами схем, що містяться в
бібліотеках програм підготовки публікацій, чи створити власні. Також можна
змінити лише деякі параметри наявних схем, наприклад, створити власний стиль
заголовків статей.
Інформаційне наповнення публікації передбачає добір і підготовку текстового
та ілюстративного матеріалу для створення публікації відповідно до
розробленого шаблону. Процес підготовки інформаційного наповнення буде більш
ефективним за умови створення сценарію чи схеми публікації на папері.
Наприклад, при створенні сценарію інформаційного бюлетеня потрібно визначити:
кількість сторінок публікації, кількість статей та їх назви, кількість
зображень та їх опис, потребу в зміні стандартного шаблону (додавання чи
видалення деяких об’єктів і яких саме).
Після створення комп’ютерної публікації потрібно перевірити макет,
роздрукувати сигнальний примірник та, за потреби, внести редакційні правки:
виправити помилки в тексті, замінити зображення, додати чи видалити деякі
об’єкти публікації (сторінку, бланк опитування чи замовлення, календар, девіз
організації тощо), удосконалити стильове оформлення тощо.
Комп’ютерні публікації розраховані переважно на перегляд однією особою, що
впливає насамперед на добір розміру літер, шрифту та кількості тексту на
сторінці. Водночас незалежно від типу публікації є загальні критерії вдалої
публікації:
·
назва публікації інтригує, зацікавлює,
провокує;
·
тексти написані грамотно, стиль мовлення
зрозумілий і легко читається;
·
назви статей оригінальні, цікаві;
·
малюнки якісні та привабливі; додані
підписи коментують малюнки або містять посилання на їх автора чи джерело
отримання;
·
основний матеріал (статті) подано з
дотриманням закону про авторське право;
·
усі елементи публікації поєднано однією
ідеєю, що відображена в її назві;
·
публікація містить елементи, що
привертають увагу читачів відповідної вікової групи, наприклад, фото авторів,
кросворд, оголошення про конкурс чи акцію, рубрики (Цікавинки, Зроби сам
тощо);
·
вказано анонс, зміст і контакти авторів
публікації;
·
стильове оформлення відповідає тематиці
публікації та особливостям аудиторії читачів.
Ми на наступних уроках будемо ознайомлюватись із програмою MS Publisher. Вона надає такі
можливості:
·
Створювати та розповсюджувати професійно
підготовлені матеріали та ділову документацію для друкування, розміщення їх в
Інтернеті та використання в електронних листах.
·
Створювати публікації, що містять тексти
та ілюстрації, підготовлені в середовищах текстового та графічних редакторів,
компонуючи ці матеріали та розміщуючи їх на різній кількості сторінок і
колонок.
·
Готувати оригінал-матеріали друкованої
продукції (газети, журнали тощо).
·
Розробляти нескладні веб-сайти та веб-сторінки.
Немає коментарів:
Дописати коментар